Παρουσιάστηκε χρηματοδοτικό εργαλείο για ανανέωση πλοίων του S.S.S.

TheSeaNation, 20/05/2016

Χρηματοδοτικό εργαλείο, που στόχο θα έχει την ανανέωση του στόλου των πλοίων που εξυπηρετούν κατά κύριο λόγο με την στενή έννοια του όρου, το Short Sea Shipping (S.S.S.), παρουσιάστηκε νωρίτερα σήμερα στα γραφεία της ΕΕΝΜΑ, η οποία έχει αναλάβει και την πρωτοβουλία προώθησης του στα μέλη της και όχι μόνο. Mε δεδομένο ότι ο στόλος των πλοίων που εξυπηρετεί το Short Sea Shipping στο μεγαλύτερο ποσοστό του θεωρείται γερασμένος, το χρηματοδοτικό εργαλείο που παρουσιάστηκε με τον τίτλο «Europa Ship Plan», ανοίγει ένα νέο διάδρομο, μια διέξοδο για την ανανέωση του στόλου ο οποίος πέραν των άλλων, με κοντινό ορίζοντα το 2020 θα πρέπει να πληροί και τα ποιοτικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά, που έχουν προσδιοριστεί τόσο σε επίπεδο ΕΕ όσο και σε επίπεδο ΙΜΟ για την προστασία – κατά κύριο λόγο – του περιβάλλοντος.

Όπως αναφέρθηκε νωρίτερα, σήμερα στους στόχους του εν λόγω προγράμματος είναι η ναυπήγηση πλοίων που είτε θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG, είτε θα έχουν τη δυνατότητα να είναι υβριδικά ενώ βασική προϋπόθεση της όλης προσπάθειας είναι η επίτευξη οικονομιών κλίμακας με την προτυποποίηση της ναυπηγικής διαδικασίας.

Όπως αναφέρθηκε στόχος είναι να υποστηριχθούν αφενός μεν οι πλοιοκτήτες που θα θελήσουν να εισέλθουν στο πρόγραμμα και αφετέρου τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία τα οποία και θα πρέπει να αποκτήσουν έργο εφάμιλλο των ανταγωνιστών που βρίσκονται στην Ασία.

Σε ερώτηση του TheSeaNation για τον ρόλο του τραπεζικού συστήματος στην όλη προσπάθεια επισημάνθηκε ότι αυτός είναι καθοριστικός, καθώς ο κάθε πλοιοκτήτης και ανάλογα με το credibility το οποίον χαίρει θα μπορεί να εμπλέξει στην τράπεζα που τον υποστηρίζει σε αυτόν τον μηχανισμό, ο οποίος θα αντλεί και ένα σημαντικό μέρος των απαιτούμενων κεφαλαίων από ευρωπαϊκά προγράμματα παρέχοντας έτσι μιας μορφής εχεγγύου για την δανειοδότηση της όποιας κατασκευής.

Όπως τονίστηκε ο κλάδος του Short Sea μέχρι σήμερα θεωρείτο αποκλεισμένος όσον αφορά στην χρηματοδότηση από το χρηματοπιστωτικό σύστημα καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία που να μπορούν να δώσουν μια απτή εικόνα στο εν λόγω σύστημα για τα ρίσκα που λαμβάνονται με τις χρηματοδοτήσεις.
Ωστόσο, όπως τονίστηκε η εμπλοκή των ευρωπαϊκών μηχανισμών μπορούν να λειτουργήσουν ως μιας μορφής εχέγγυα.

Όπως προαναφέρθηκε κεντρικός άξονας του σχεδίου είναι η προτυποποίηση των κατασκευών και του εξοπλισμού με στόχο την επίτευξη οικονομιών κλίμακας που θα επιτευχθούν ως αποτέλεσμα μιας μαζικής κατασκευαστικής διαδικασίας.

Όπως εξηγήθηκε ήδη έχουν «προκριθεί» μιας μορφής προδιαγραφές για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου πολλαπλών δυνατοτήτων αλλά και δεξαμενόπλοιων και ήδη έχει ξεκινήσει ένας κύκλος επαφών με ευρωπαϊκά ναυπηγεία με στόχο να υπάρξει μια συμφερότερη και ανταγωνιστικότερη τιμή κατασκευής σε σχέση με τον ανταγωνισμό που υφίστανται τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία από τα ασιατικά.

Όπως τονίστηκε πέραν της προσπάθειας στήριξης από το χρηματοπιστωτικό σύστημα θα εξελιχθεί και προσπάθεια «αφύπνισης» του ευρωπαϊκού ναυπηγικού συστήματος ούτως ώστε να εξασφαλιστεί έργο για αυτό αλλά και τα χρήματα τα οποία θα προέρθουν από τους ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς μηχανισμούς και το ευρωπαϊκό ενδεχομένως χρηματοπιστωτικό σύστημα να «επιστρέψουν» στην Ευρώπη και με τον τρόπο αυτό να δώσουν εργασία στους απασχολούμενους στις ευρωπαϊκές μονάδες αλλά και σε εταιρείες οι οποίες προωθούν υλικά και εξοπλισμούς για τα ποία των κατηγοριών αυτών.

Επίσης επισημάνθηκε ότι ήδη έχουν γίνει συζητήσεις και με το αρμόδιο υπουργείο για την διερεύνηση της πιθανότητας ενεργοποίησης των εν Ελλάδι ευρισκόμενων ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων, μονάδων της επισκευαστικής ζώνης, αλλά και ελληνικών εταιρειών οι οποίες κατασκευάζουν υλικά για τους εξοπλισμούς πλοίων.

Τέλος να σημειωθεί ότι για το εν λόγω χρηματοδοτικό εργαλείο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει και η Ένωση που καλύπτει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες στην Ελλάδα αλλά και τα πορθμεία.

πηγή: http://www.theseanation.gr/