Προχωρά το πρόγραμμα ανανέωσης των πλοίων μικρών αποστάσεων

του Λάμπρου Καραγεώργου, Ναυτεμπορική, 3.02.2016

Προχωρούν οι διαδικασίες για την υλοποίηση του προγράμματος Europa Plan, μιας φιλόδοξης πρωτοβουλίας της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), που στοχεύει στην ανανέωση του ευρωπαϊκού στόλου ναυτιλίας μικρών αποστάσεων και της ακτοπλοΐας, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Χαράλαμπος Σημαντώνης μιλώντας σε εκδήλωση για το νέο έτος. Ο κ. Σημαντώνης είπε ότι έχει ανοίξει ο δρόμος για τη χρηματοδότηση από την Ε.Ε., η οποία δείχνει έντονο ενδιαφέρον
γι’ αυτό το ελληνικό project. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι είχε σειρά συναντήσεων στις Βρυξέλλες με αρμόδιους φορείς, με ευρωβουλευτές, αλλά και τον εκπρόσωπο της Κομισιόν
Μαργαρίτη Σχοινά, τους οποίους ενημέρωσε για τις εξελίξεις του ελληνικού σχεδίου. Ο κ. Σημαντώνης εξέφρασε την ελπίδα ότι το επόμενο δίμηνο θα έχουν ολοκληρωθεί οι επαφές τόσο με τα ναυπηγεία για το τελικό κόστος όσο και με τους αρμόδιους από την European Investment Bank (ΕΙΒ) για τους χρηματοδοτικούς όρους, προκειμένου να διατυπωθεί μία ολοκληρωμένη πρόταση προς υλοποίηση.

«Φουρτούνα» από τον ΦΠΑ

Στο μεταξύ, «φουρτούνες» προκαλούν στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων τα capital controls, η ενδεχόμενη επιβολή ΦΠΑ στις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες και τα καύσιμα, καθώς και οι αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα. Όπως ανέφερε ο κ. Σημαντώνης, τα capital controls προκάλεσαν «έμφραγμα» στις εταιρείες της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, καθώς δραστηριοποιούνται κατά κύριο λόγο στον ελλαδικό και ευρωπαϊκό χώρο και όλες οι συναλλαγές αυτών περνούν από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Σε ό,τι αφορά την
ενδεχόμενη επιβολή ΦΠΑ στη ναυπήγηση και τις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες, αλλά και στα καύσιμα, προειδοποίησε ότι αν αυτό ισχύσει θα οδηγήσει στο αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που είναι το ζητούμενο, να γίνει δηλαδή ανταγωνιστικότερος ο Πειραιάς και να υπάρξει επανεκκίνηση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος.

Ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ σχολίασε και τις αλλαγές στο ασφαλιστικό και τάχθηκε κατά της ενσωμάτωσης του ΝΑΤ στον Ενιαίο Φορέα Ασφάλισης, γεγονός το οποίο, εκτός του ότι θα επιφέρει αυξήσεις και για τον πλοιοκτήτη αλλά και για τον ναυτικό, θα δημιουργήσει και τεχνικά προβλήματα στη λειτουργία του πλοίου, όπως είπε χαρακτηριστικά. Η τεχνογνωσία του ΝΑΤ, με τη μετάβαση στον Ενιαίο Φορέα, θα χαθεί δημιουργώντας σημαντικές δυσκολίες, ενώ ήδη αυτή την περίοδο ο κλάδος αντιμετωπίζει πολύ μεγάλα προβλήματα με πλοία τα οποία δεν παίρνουν ελευθεροπλοΐες ή δεν μπορούν να κάνουν αλλαγή πληρωμάτων, παρά την προσπάθεια της διοίκησης του ΝΑΤ να ξεπεραστούν τα όποια προβλήματα.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Σημαντώνης στην οργανωμένη στοχοποίηση της ελληνικής ναυτιλίας από ευρωπαϊκά κέντρα, ειδικότερα από τη Γερμανία. Η ελληνική ναυτιλία δέχεται επίθεση για το φορολογικό σύστημα, το λεγόμενο Tonnage tax, το οποίο όμως έχει υιοθετηθεί από την πλειοψηφία των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με 14 χώρες να το εφαρμόζουν, είπε ο ομιλητής. Και όχι μόνο το εφαρμόζουν, πρόσθεσε, αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις χωρών όπου ο υπολογισμός του φόρου χωρητικότητας γίνεται με βάση την
καθαρή χωρητικότητα, με αποτέλεσμα ο τελικός φόρος να είναι κατά πολύ χαμηλότερος συγκριτικά με το ελληνικό σύστημα υπολογισμού το οποίο λογίζεται βάση της ολικής χωρητικότητας. Ο κ. Σημαντώνης αναφέρθηκε και σε έρευνα που πραγματοποίησε η ΕΕΝΜΑ (έγραψε σχετικά η «Ν») την οποία κοινοποίησε και στα αρμόδια υπουργεία και αφορά
πλοία 10.000 κόρων δεκαετίας και πλοία έως 3.500 κόρους δηλαδή περίπου 4.500 τόνους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας,στα μεν πλοία 10.000 κόρων το κόστος στην ελληνική σημαία είναι από διπλάσιο έως δεκαπλάσιο, ενώ στα μέχρι 3.500 κόρους το ελληνικό νηολόγιο είναι το ακριβότερο του κόσμου. Τέλος, να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης βραβεύθηκε ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, για τη «Διακήρυξη των Αθηνών» που έγινε επί προεδρίας του στο Συμβούλιο Υπουργών, ενώ απονεμήθηκαν και οι καθιερωμένες πλέον τέσσερις υποτροφίες για ναυτιλιακές προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές.

Vravefsi_varvitsiotis

Στιγμιότυπο από τη βράβευση του πρώην ΥΕΝ, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη (αριστερά) από τον πρόεδρο της ΕΕΝΜΑ Χαράλαμπο Σημαντώνη κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για το νέο έτος