Μιλώντας στο newmoney.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Ναυλομεσιτών (HAS) Γιάννης Κοτζιάς έκανε έναν απολογισμό των όσων ειπώθηκαν:

«Ήταν κατά κοινή ομολογία,  ένα επιτυχημένο συνέδριο. Καλύψαμε  μεγάλη θεματολογία.  Σε ότι έχει να κάνει με τα περιβαλλοντικά και τα εναλλακτικά καύσιμα  δεν είναι  μία μπίλια και όπου κάτσει, αλλά είναι 50 μπίλιες τις οποίες πετάμε και στον αέρα. Έχουμε πάρα πολλές απόψεις. Ο ένας σου λέει τη μία ο άλλος την άλλη  και τελικά  δεν ξέρουμε που μπορούμε να ποντάρουμε. Εκείνο που ξέρουμε είναι ότι πρέπει να έχουμε μία κοινή φωνή, να είναι συνταγμένη και όχι  ο καθένας  να μιλάει από μόνος  του και να μπορέσουμε να  το καθοδηγήσουμε. Μην μας πάει αυτό  αλλά να το πάμε εμείς. Αυτό το θέμα συζητήθηκε στο πρώτο πάνελ με τους φορείς και  τους προέδρους οργανισμών».

Αναφερόμενος στο   β΄ πάνελ είπε: «Μίλησαν οι γυναίκες. Είμαστε  υπερήφανοι που κάναμε το πρώτο πάνελ μόνο με γυναίκες, έξι τον αριθμό,  που είναι από τις καλύτερες επαγγελματίες στον ευρύτερο ναυτιλιακό χώρο. Η κάθε μία  μίλησε για το πώς τα περιβαλλοντικά  και το ESG επηρεάζει την εμπορική λειτουργία των πλοίων είτε από τη σκοπιά της ναύλωσης  είτε στις αγοραπωλησίες, της ασφάλισης, της χρηματοδότησης» και κατέληξε λέγοντας:

«Στα επόμενα  δύο πάνελ για τα φορτηγά πλοία και τα δεξαμενόπλοια. Οι συμμετέχοντες  ανέλυσαν τον ρόλο της Κίνας  που ναι μεν  καθοδηγεί την αγορά του ξηρού φορτίου αλλά επιβραδύνει και δεν έχει δώσει αυτό που θα έπρεπε. Για τα δεξαμενόπλοια όλοι συμφώνησαν ότι είμαστε σε μία καλή αγορά η οποία θα παραμείνει καλή».

Αριστείδης Πίττας

Μία πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση όχι μόνο για τις ναυλαγορές ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων  αλλά και για τις δύσκολες συνθήκες που υπάρχουν πλέον ώστε να εισαχθεί μια ναυτιλιακή εταιρεία στο χρηματιστήριο έδωσε ο Αριστείδης Πίττας, πλοιοκτήτης τέταρτης γενιάς ο οποίος ηγείται  δύο εισηγμένων εταιρειών, της Euroseas με στόλο από container vessels και της Eurodry με στόλο από φορτηγά πλοία.

Εξηγώντας στο newmoney.gr τις δυσκολίες της εισαγωγής μίας νέας εταιρείας στο αμερικανικό χρηματιστήριο είπε:  «Αν δεν έρθει μία  εταιρεία με ένα καλό story δεν θα υπάρχει ζήτηση για τη μετοχή της».  Στο ερώτημα ποιο μπορεί να είναι ένα καλό  story  για παράδειγμα μου είπε: «Για παράδειγμα  να επανέλθει στο χρηματιστήριο ο όμιλος Αγγελικούση, μία μεγάλη εταιρεία που έχει να πει κάτι στους επενδυτές, ή μία εταιρεία  που έχει κάνει  κάτι με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που είναι μία ιστορία που πουλάει και έχει  τεράστιο ενδιαφέρον.  Αλλά  τώρα μία ναυτιλιακή με φορτηγά, εμπορευματοκιβώτια, δεξαμενόπλοια,  δεν προσφέρει κάτι  καινούργιο κάτι διαφορετικό που θα προελκύσει επενδυτές με την εισαγωγή της σήμερα στο χρηματιστήριο».

Νωρίτερα μιλώντας στο πάνελ στο οποίο συμμετείχε ανέφερε για το θέμα: «Το  2005 που κάναμε εισαγωγή της Euroseas  ήταν πολύ καλύτερες οι συνθήκες  και τα οφέλη περισσότερα. Σήμερα είναι δύσκολο  για  τους νεοεισερχόμενους».

Προσέθεσε πάντως ότι υπάρχουν περίοδοι που το να είναι εισηγμένη μια εταιρεία, της δίνει το πλεονέκτημα, και προσέθεσε ότι τα τελευταία 15 χρόνια, η Euroseas από μια εταιρεία με 7 πλοία, εξελίχθηκε σε έναν όμιλο εταιρειών με 30 πλοία. «Υπήρξαν ευκαιρίες και τις εκμεταλλευτήκαμε. Τώρα δεν υπάρχουν αυτές οι ευκαιρίες στη χρηματιστηριακή αγορά».

HSA-2-1536x865

Για τις ναυλαγορές όπως εξήγησε ο  Αριστείδης Πίττας  αντίθετα με ότι συμβαίνει στον  κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων  όπου το orderbook βρίσκεται σήμερα στο 30% του εν ενεργεία στόλου, στα φορτηγά οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις αντιστοιχούν μόλις  στο 8%, που είναι ίσως το χαμηλότερο ποσοστό ,  όλων των εποχών για αυτόν το τύπο πλοίων. Άρα δεν θα υπάρχει μεγάλη προσφορά χωρητικότητας και οι ναύλοι θα είναι σε καλά επίπεδα σε συνδυασμό και  με τους νέους περιβαλλοντικούς  κανονισμούς  που θα οδηγήσουν πολλά πλοία στα διαλυτήρια και προσέθεσε:

«Η αγορά αναμένεται να είναι καλύτερη τα επόμενα χρόνια. Και αυτός είναι ο λόγος που οι αξίες των πλοίων δεν πέφτουν».

Ο επίτιμος πρόεδρος της HSA Νίκος Πενθερουδάκης έκανε αναφορά στους μεγάλους κύκλους της ναυτιλίας, φέρνοντας για παράδειγμα από τη μία   την περίοδο της κρίσης του ’80  όταν περίπου 700 πλοία ήταν δεμένα στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, και από την άλλη  την χρυσή περίοδο 2004 – 2008, όταν και η ναυλαγορά εκτοξεύτηκε σε πρωτοφανή ύψη φθάνοντας τις 12.000 μονάδες.

Ο πρόεδρος της HSA Γιάννης Κοτζιάς, ανέφερε  ότι η παγκόσμια ναυτιλία ευθύνεται μόλις για το 2,6% των αερίων ρύπων, μεταφέροντας παράλληλα το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.

Τόνισε  ότι δεν υπάρχει άλλος κλάδος  περισσότερο αποδοτικός και ταυτόχρονα ανταγωνιστικός τρόπος μεταφοράς από τη ναυτιλία. Συμπλήρωσε ότι ανησυχεί πως το 2030,  οπότε και θα εφαρμοστεί η πρώτη φάση μέτρων για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας ,  δεν θα είναι επιτεύξιμοι οι στόχοι που έχουν τεθεί    “αν δεν θέλουμε να σταματήσουμε το εμπόριο”.

Ο πρόεδρος του Greek Shipping Cooperation Committee Χαράλαμπος Φαφαλιός σημείωσε ότι η ναυτιλία, χωρίς κανέναν κανονισμό παραμένει μια πολύ αποδοτική βιομηχανία, η οποία διαδραματίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο.  Προσέθεσε  ότι στην tramp ναυτιλία, όπως είναι η ελληνική, όπου τα πλοία ταξιδεύουν σε όλα τα λιμάνια του κόσμου, «πρέπει να γνωρίζουμε όλους τους κανονισμούς και να είμαστε ακόμα περισσότερο αποδοτικοί».

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, αναφέρθηκε στους ναυτικούς, και στην ασφάλειά τους, τονίζοντας ότι αποτελούν το “κλειδί” της επιτυχίας της ελληνικής ναυτιλίας.

Ο  πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος  δρ Γιώργος Πατέρας, ανέδειξε το γεγονός ότι  «υπάρχουν άδικοι κανονισμοί για την ναυτιλία, οι οποίοι εκπονούνται από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν τη ναυτιλία. Ο δείκτης Έντασης Άνθρακα (CII) είναι το απόλυτο παράδειγμα».

Παράλληλα σημείωσε ότι μπορεί τα ανεπτυγμένα κράτη να μπορούν να έχουν τη δυνατότητα να υιοθετήσουν- απορροφήσουν τα  νέα μέτρα, όχι όμως τα τα αναπτυσσόμενα”.

Η  Έλπη Πετράκη πρόεδρος της WISTA International και αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, υπογράμμισε  ότι τα νέα «πράσινα» πλοία, είναι ευπρόσδεκτα αν και πιο ακριβά. Ωστόσο  μιλώντας από τη σκοπιά της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, επεσήμανε ότι  «θα πρέπει να εκπαιδεύσουμε την ίδια την ναυτιλιακή βιομηχανία, για τον ρόλο του short sea στο Ευρωπαϊκό εμπόριο» και προσέθεσε:

 «Θα επηρεαστούμε από το σύστημα Εμπορίας Ρύπων, και πιστεύω ότι ακόμα και ναυτιλιακές εταιρείες με πλοία που κάνουν μακρινές αποστάσεις δεν έχουν αντιληφθεί τη διαφορά».

Source: https://www.newmoney.gr/roh/palmos-oikonomias/nautilia/aristidis-pittas-diskoles-i-sinthikes-simera-gia-isagogi-naftiliakis-eterias-sto-chrimatistirio-pics/