Το 2017 το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προώθησε το Ν. 4505/2017 με σκοπό την ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας ΥΝΑΝΠ, την ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα, την αναβάθμιση της εκπαίδευσης του πολιτικού προσωπικού  και τη συμπλήρωση διατάξεων για τα λιμενικά έργα.  Το Πολυνομοσχέδιο,  παρά  τις έντονες αντιδράσεις της ΕΕΝΜΑ, του Ναυτικού Επιμελητηρίου και άλλων Εφοπλιστικών Ενώσεων για τα πρακτικά προβλήματα που θα δημιουργούσαν επιμέρους άρθρα και διατάξεις, προωθήθηκε και δημοσιεύτηκε, χωρίς ουσιαστικές τροποποιήσεις, από την τότε Πολιτική Ηγεσία ΥΝΑΝΠ.

Η ΕΕΝΜΑ με  συνεχείς ενέργειες και παρεμβάσεις και την ανάδειξη σχετικών θεμάτων και προβλημάτων συνέβαλε στη τροποποίηση και βελτίωση σημείων του Πολυνομοσχεδίου από τη νέα Πολιτική Ηγεσία.

Οι σχετικές τροποποιήσεις αφορούν στην:

Αντικατάσταση εδαφ. 2 πργ. 1 Ν 4504/17

Με τις διατάξεις του άρθρου 37 του Ν. 4587/2018–ΦΕΚ 218 Α, αντικαταστάθηκε το εδάφ. 2 της πργ. 1 του άρθρου 108 του Ν. 4504/17 και παρατείνεται για ένα έτος, δηλαδή μέχρι 31/12/19, η ημερομηνία απαγόρευσης διακίνησης καυσίμων ναυτιλίας  για τα πλοία εκείνα, που την 31η Δεκεμβρίου του έτους καθέλκυσης συμπληρώνουν 40 έτη, τηρουμένων βέβαια των πρόσθετων διατάξεων ελέγχου/επιθεώρησης, που προβλέπονται για τα πλοία άνω των 20 ετών. (Π.Δ. 108/18 – ΦΕΚ – Α’225)

Τροποποίηση άρθρων 106 και 109 Ν. 4504/17

Με τις διατάξεις του άρθρου 59 του Ν. 4568/28- ΦΕΚ 178 Α, ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά μετά την 30-9-18 μέχρι και την 1-2-19, καθώς και τα Τοπικά Κλιμάκια Επιθεωρήσεων Πλοίων των Λιμενικών Αρχών (Τ.Κ.Ε.Π.). Τα εκδοθέντα κατά περίπτωση  πιστοποιητικά παραμένουν σε ανάλογη χρονική ισχύ. Για τα  πιστοποιητικά που δεν ορίζεται ημερομηνία λήξης, εξακολουθούν να ισχύουν και μετά την 01-02-19.

Επίσης, τα Φ/Γ πλοία μέχρι 15 μ. μήκους ανεξάρτητα πλόων, θα εξακολουθούν να επιθεωρούνται από τα Τ.Κ.Ε.Π. των Λιμενικών Αρχών.

Έκδοση του Π.Δ. 108/18

Σε εφαρμογή διατάξεων πργ. 2 του άρθρου 108 εκδόθηκε το Π.Δ. 108/18-ΦΕΚ Α225, που καθορίζει όρους και προϋποθέσεις, καθώς και τις πρόσθετες διαδικασίες ελέγχου/επιθεώρησης πλοίων ηλικίας άνω των 20 ετών. Οι σχετικές διατάξεις  εφαρμόζονται και στα πλοία ηλικίας 40 ετών, για παράταση δραστηριοποίησης τους, για ένα ακόμα έτος.