Μια ελαφρώς καλύτερη χρονιά αναμένουν οι αναλυτές ότι θα είναι το 2017 για τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, καθώς θεωρείται ότι το 2016 ο κλάδος «έπιασε πάτο».

Σημειώνεται ότι στις 10 Φεβρουαρίου 2016 ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index (BDI), βρέθηκε στο χαμηλότερο σημείο από τη δημιουργία του (1985), στις 290 μονάδες. Στη συνέχεια ανέκαμψε και έκλεισε την Παρασκευή 23/12/2016 (τελευταία συνεδρίαση) στις 961 μονάδες.

Όμως το 2016 παρέμεινε χειρότερο από το 2015 καθώς σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking το 2016 ο BDI κατέγραψε μία μέση τιμή στις 670 μονάδες έναντι 711 μονάδων το 2015.

Ωστόσο, ο δείκτης των Capes εμφάνισε μικρή άνοδο στις 1.023 μονάδες έναντι  1.009 μονάδες το 2015, όπως επίσης και στα panamax με τον BPI να σημειώνει μέση τιμή 692 μονάδες το 2016 έναντι 690 μονάδων το 2015, ενώ αντιθέτως στις μικρότερες χωρητικότητες οι δείκτες παρουσίασαν πτώση και συγκεκριμένα στα Supramax η μέση τιμή του BSI ήταν οι 595 μονάδες έναντι 662 μονάδες ένα χρόνο πριν και στα handysize ο BHI βρέθηκε στις 359 (μέση τιμή) έναντι 364 μονάδων το 2015.

Για να γίνει κατανοητό πόσο πιέσθηκε η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου τα τελευταία δυο χρόνια να σημειώσουμε ότι το 2014 η μέση τιμή του BDI ήταν στις 1.104 μονάδες.

Ο ναυτιλιακός κλάδος αποχαιρέτησε το 2016 με έναν αναστεναγμό ανακούφισης, αναφέρει ο Γιώργος Λαζαρίδης, αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Αllied Shipbroking.

Το έτος που μόλις έφυγε ήταν από τα χειρότερα του νέου αιώνα. Το νέο έτος υπόσχεται μία βελτιωμένη εικόνα, ειδικά στην αγορά ξηρού φορτίου.

Οι χρηματοπιστωτικές αγορές και οι αγορές προϊόντων έχουν ήδη παρουσιάσει σημαντική βελτίωση, κάτι που μπορεί να αρχίσει σιγά-σιγά να αντανακλάται και στις αγορές εμπορευμάτων. Αυτό θα γίνει σε μία περίοδο που οι ταμειακές ροές των περισσότερων πλοιοκτητών έχουν πιεσθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών.

Σε ανάλογο μήκος κύματος και η Fearnley Securities εκτιμά ότι ο ναυτιλιακός κλάδος του χύδην ξηρού φορτίου θα είναι από τους κερδισμένους το 2017, καθώς έχει καταγράψει ήδη τις χαμηλότερες ιστορικά τιμές σε ναύλους και αξίες των περιουσιακών στοιχείων.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος θεωρεί ότι δεν θα υλοποιηθούν όλες οι παραγγελίες ύψους 26 εκατ. dwt που περιλαμβάνονται στο βιβλίο παραγγελιών.

Η Fearnley Securities θεωρεί ότι η συρρίκνωση, ως ένα βαθμό του στόλου και η αύξηση της ζήτησης κατά 1%-2% θα εξασφαλίσει μια πιο σταθερή ισορροπία της αγοράς με αποτέλεσμα οι ναύλοι και οι αξίες των πλοίων να κινηθούν προς πιο ομαλά επίπεδα.

Πάντως, το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους αναμένεται να είναι εποχικά αδύναμο, αλλά θα δώσει επιπλέον κίνητρα για διάλυση χωρητικότητας με θετικά αποτελέσματα για την πορεία των εσόδων στη συνέχεια.

Το 2016 η ναυτιλιακή κοινότητα αντιμετώπισε μία από τις μεγαλύτερες πτώσεις στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, ενώ και οι άλλοι κλάδοι πιέσθηκαν από την ύφεση που σοβούσε κάτω από την επιφάνεια.

Αυτές οι δυσκολίες υποχρέωσαν τους πλοιοκτήτες να προχωρήσουν σε ένα ευρύ πρόγραμμα διάλυσης χωρητικότητας ειδικά κατά τους πρώτους μήνες του 2016, που συνδυάσθηκε με σημαντική μείωση των νέων παραγγελιών, την ακύρωση ορισμένων άλλων και την καθυστέρηση στην παραλαβή νεότευκτων από τα ναυπηγεία, σημειώνει ο κ. Λαζαρίδης.

Οι συνδυασμένες αυτές κινήσεις έδωσαν τη δυνατότητα στον κλάδο να επιτύχει μία καλύτερη ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας. Ο κ. Λαζαρίδης αναφέρεται ακόμη και στις γεωπολιτικές εξελίξεις οι οποίες επηρεάζουν τις αγορές και σημειώνει ότι το επόμενο δίμηνο οι προκλήσεις σε αυτόν τον τομέα είναι πολλές, ωστόσο υπάρχει μία αυξανόμενη αισιοδοξία στις αγορές.

Όσο και να υποχωρήσει, εν τούτοις τα στοιχεία δείχνουν να βρισκόμαστε σε καλύτερη κατάσταση στις αρχές του 2017 από ό,τι στις αρχές του 2016 και του 2015, σημειώνει ο αναλυτής.

Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μεγάλες οικονομίες που οδηγούν την αγορά όπως είναι των ΗΠΑ, της Κίνας και της Ευρώπης, ακόμη και το χειρότερο σενάριο να υλοποιηθεί δεν θα είναι τόσο καταστροφικό όσο η κατάρρευση του 2008.

Ο κ. Λαζαρίδης δεν παραλείπει να σημειώσει ότι τα επόμενα δυο χρόνια θα φανεί αν η παγκόσμια οικονομία θα καταστεί ακόμη πιο ανοικτή και με λιγότερα εμπόδια στο διεθνές εμπόριο ή θα επιστρέψει σε πρακτικές προστατευτισμού, αν και το δεύτερο θεωρεί ότι είναι απίθανο να συμβεί.

πηγή: http://www.naftemporiki.gr/finance/story/1189599/se-pio-irema-nera-i-naulagora-xudin-ksirou-fortiou-to-17