Κύριε Πρωθυπουργέ ,

Kύριοι Υπουργοί ,

Κυρίες και κύριοι,

Με ιδιαίτερη χαρά συμμετέχουμε στο σημερινό συνέδριο της Ναυτεμπορικής, δεδομένου ότι πρόκειται για μια εξαιρετική ευκαιρία ανάδειξης του ρόλου της Ναυτιλίας και τη συμβολή της τόσο στην οικονομία της χώρας μας όσο και της Ευρώπης, κάτι που δεν έχουμε συχνά την ευκαιρία να αναλύουμε δημοσίως.

Η Ένωση μας, η ΕΝΩΣΗ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΜΙΚΡΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ, και παλαιότερα ως Ένωση Μεσογειακών Φορτηγών πλοίων, εκπροσωπεί σήμερα το EUROPEAN SHORT SEA , το οποίο είναι θεσμοθετημένο από την Ευρωπαϊκή Ένωση από τις αρχές του 2000 .

Πρέπει να θυμίσω όμως ότι τα μέλη της, Έλληνες πλοιοκτήτες δραστηριοποιούνται σε αυτό το TRADE αυτό που σήμερα αποκαλούμε short sea και εννοούμε τις θαλάσσιες περιοχές της Ευρώπης, Μεσόγειου, Βόρειας Αφρικής και Μαύρης Θάλασσας , από την αρχή του αιώνα μας, κατέχοντας ηγετική θέση μέχρι την δεκαετία του ‘70 .

Ο ρόλος του κλάδου μας είχε και έχει καθοριστική σημασία τόσο για την Ευρώπη, όσο και για την Ελλάδα , δεδομένου ότι είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εθνική μας οικονομία υπό την έννοια, ότι μεταφέρει κατ’ αποκλειστικότητα τα εθνικά μας φορτία, εσωτερικά και εξαγωγικά, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του Ελληνισμού στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Νότιας Ευρώπης.

Εκτός αυτού πρόκειται για τη Ναυτιλία που δραστηριοποιείται στο μεγαλύτερο τμήμα της αποκλειστικά στα Ευρωπαϊκά ύδατα, χρησιμοποιώντας κατά κόρον Ελληνικά και κοινοτικά πληρώματα, Ελληνικές και Κοινοτικές εγκαταστάσεις ναυπηγό-επισκευής, καθώς και υπηρεσίες γενικότερα, δίνοντας κατευθείαν το αποτύπωμα της στην Εθνική και Ευρωπαϊκή οικονομία .

Έτσι ο τομέας μας συνεπικουρεί, στην άμεση στήριξη της οικονομίας, με την Ποντοπόρο , η οποία είναι ο βασικός αιμοδότης της, εισρέοντας σε συνάλλαγμα, παρά την βαθιά κρίση των τελευταίων ετών το ποσό των περίπου 66 εκατ. ευρώ από το 2010 μέχρι τον Οκτώβριο του 2014.

Σημειώνω «παρά την βαθιά κρίση» στην Ναυτιλία , γιατί όταν μιλάνε συνήθως για αυτήν μιλάνε για τα μεγάλα κέρδη της, αλλά κανείς δεν μιλάει ποτέ για το παθητικό της, τα τεράστια κεφάλαια που χάνονται, όταν οι αξίες πέφτουν, όταν η αγορά καταποντίζεται όπως τα τελευταία χρόνια , και το κόστος αυτό, το επωμίζεται αποκλειστικά και μόνο ο πλοιοκτήτης , σε αντίθεση με άλλες δραστηριότητες όπου πολλές φορές το κόστος μετακυλύετε στο κράτος και στην οικονομία .

Συνολικά και διαχρονικά η πλοιοκτησία είναι εδώ, και εκτός από το πλήθος πλεονεκτημάτων που έχει ως δραστηριότητα για την οικονομία , επιστρέφει μεγάλο ποσό των χρημάτων της Ναυτιλίας σε επενδύσεις στη στεριά, επενδύσεις σε παραγωγικές, τουριστικές , μονάδες και ακίνητα της χώρας μας , από χρήματα , σε απλή γλώσσα , που εισάγονται.

Επίσης διατηρεί πάντα τον ρόλο του αρωγού τόσο με ιδιωτικές αγαθοεργίες και κοινωφελείς σκοπούς αυτό που σήμερα ονομάζουμε ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ , όσο και θεσμικά, όπως με την πρόσφατη οικειοθελή

συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ της ΕΕΕ, του προέδρου κ Θ.Βενιάμη. και της Κυβέρνησης του πρωθυπουργού κυρίου Α. Σαμαρά συνολικού ποσού 420εκατ. ευρώ , και την οποία τίμησαν μεγάλοι και μικροί πλοιοκτήτες , ή όπως παλαιότερα , να θυμίσω το 1974 , στο εθνικό κάλεσμα του τότε Πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή , για την εθνική ανόρθωση της χώρας όπου και πάλι η πλοιοκτησία συνέδραμε με ένα ειδικό τέλος βοηθείας ανάλογο της χωρητικότητας του πλοίου.

Σήμερα η Ελληνική Ναυτιλία εκτός της πρωτιάς της στο Διεθνή χώρο κατέχει και μια ακόμη αυτή του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, –στην οποία η χώρας μας είναι μέλος και πρέπει να συνεχίσει ασχέτως πολιτικών θέσεων που ακούγονται τελευταία.–

Άλλωστε για την Χώρα μας αυτή ακριβώς η θέση της Ναυτιλίας αποτελεί το όπλο ατού στα χέρια της κυβέρνησης ,για κάθε εθνική διαπραγμάτευση της

Και επειδή οι πρωτιές μεταφράζονται σε αριθμούς θα ήθελα επιγραμματικά μόνο να αναφέρω ορισμένα θεμελιώδη νούμερα για την Ευρωπαϊκή Ναυτιλία που καταδεικνύουν τα κέρδη που αποκομίζει η οικονομία της Ευρώπης και της Ελλάδας επαγωγικά.

ΕΤΣΙ Η ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΗΣ

- Ελέγχει το 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε gt

-Προσφέρει 2,3 εκατ. θέσεις εργασίας σε Ευρωπαίους πολίτες , άμεσα και έμμεσα ,

- Συνεισέφερε με στοιχεία του 2012 τον αριθμό ρεκόρ των 145 δις. Ευρώ στο Ευρωπαϊκό ΑΕΠ,

- ΚΑΙ εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι:

για κάθε 1 εκατ. στο ΑΕΠ η Ναυτιλία δημιουργεί επιπλέον 1,6 εκατ. στην οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης

ΕΝΩ

- πληρώνει ετησίως, σε φόρους το ποσό των 41 σαράντα ενός δισεκατομμυρίων Ευρώ.

Πλέον, αυτών σημειώνω ότι στην Ευρωπαϊκή Ναυτιλία, έντονη οικονομική δραστηριότητα παρουσιάζει ο αναπτυσσόμενος τομέας του Shortsea , τον οποίο εκπροσωπεί η Ένωση μας.

Πρόκειται για τα πλοία εκείνα , 15.000 περίπου στον αριθμό, που διακινούν κατά κανόνα εσωτερικά τα εμπορεύματα των 600 εκατ. κατοίκων της Ευρώπης.

Για την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης για την Γαλάζια Ανάπτυξη, η Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων αποτελεί την 3η μεγαλύτερη θαλάσσια δραστηριότητα , με προστιθέμενη αξία η οποία εκτιμάται στα 3,63 εκατομ. ευρώ για το 2012 και απασχολεί περίπου 1600 άτομα άμεσα στο κλάδο και περισσότερα από 15,000 σε συμπληρωματικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες.

Στην Ε.Ε, η Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων αποτελεί μία πολιτική επιλογή. Η σημασία της συμβολής της είναι πολύπλευρη κυρίως διότι:

  • Ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του Ευρωπαϊκού εμπορίου
  • Συμβάλλει στην μείωση του μοναδιαίου μεταφορικού κόστους
  • Αποσυμφορεί τα οδικά μεταφορικά δίκτυα
  • Διατηρεί ζωτικής σημασίας συγκοινωνιακές συνδέσεις
  • Ενισχύει την συνοχή και ολοκλήρωση της Ένωσης

ΕΝΩ καλύπτει το θαλάσσιο κομμάτι των συνδυασμένων μεταφορών.

Οι συνδυασμένες μεταφορές είναι door-to-door υπηρεσίες που χρησιμοποιούν περισσότερα του ενός μέσα, οι οποίες όμως παρέχονται ως μία ενιαία υπηρεσία σε μια συνδυασμένη φορτωτική.

Στο πλαίσιο αυτό η επίτευξη συνδυασμένων μεταφορών είναι αναγκαιότητα προκειμένου να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες κάθε μέσου, να ελαχιστοποιηθούν τα μεταφορικά κόστη καθώς και ο χρόνος αναμονής στα λιμάνια και κόμβους μεταφόρτωσης.

Η ΝΜΑ προωθείται ως εναλλακτική λύση των οδικών μεταφορών. Αλλά για την επίτευξη του στόχου απαιτείται αποτελεσματική πολιτική, η οποία να ευνοεί την ενσωμάτωση της στη διατροπική αλυσίδα αλλά και ένα αποτελεσματικό και αποδοτικό μεταφορικό δίκτυο.

Στο πλαίσιο αυτό η περαιτέρω βελτίωση και ανάπτυξη της ναυσιπλοΐας, των τελωνειακών διαδικασιών, της διαχείρισης των φορτίων αλλά και των υπηρεσιών των τερματικών σταθμών είναι αναγκαιότητα.

Η κατάσταση των λιμενικών υποδομών θα σηματοδοτήσουν τις εξελίξεις της επόμενης δεκαετίας. Οι λιμένες και η ολοκλήρωση του μεταφορικού συστήματος θα έχουν άμεση επίδραση και στα ποντοπόρα πλοία όταν θα προσεγγίζουν τα Ευρωπαϊκά λιμάνια.

ΚΥΡΙΟΙ για την σπουδαιότητα ,

Πρέπει να τονίσω μεταξύ άλλων ότι Κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας, τον Ιούνιου του 2014, στο Συμβούλιο Υπουργών Ναυτιλίας στην Αθήνα, με πρωτοβουλία του Έλληνα

Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου , υιοθετήθηκε η γνωστή “Athens Declaration”- η οποία αποτελεί διατύπωση των στόχων της Ε.Ε. μέχρι το 2018- και στην οποία γίνεται σαφής αναφορά στον ρόλο και στην σπουδαιότητα του Short Sea Shipping, καθώς και στον σημαντικό ρόλο του European Short Sea Network.

.Ταυτόχρονα η Ένωση μας με την παράλληλη προεδρία της στο European Shortsea Νetwork ανέλαβε την ίδρυση και εγκατάσταση μόνιμης γραμματείας στα γραφεία της στον Πειραιά για την προώθηση και τον συντονισμό του shortsea, μαζί με την συνεργασία της ΕΕΕ και της ECSA.

Κυρίες και Κύριοι,

Οι προκλήσεις για το μέλλον της ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ και ειδικότερα της Ευρωπαϊκής είναι πολλές, με κυριότερη αυτή της περιβαλλοντολογικής προστασίας . Η προσαρμογή της Ναυτιλίας με τις απαιτήσεις του ΙΜΟ (καύσιμο σε περιεκτικότητα σε θείο 0,1%) στις περιοχές SECA αποτελεί το δοκιμαστικό εργαστήριο για τις επιλογές των ποντοπόρων πλοίων προκειμένου να προσαρμοστούν και αυτά με τις ίδιες απαιτήσεις από 01-01-2020. Με άλλα λόγια τα πλοία Short Sea που κινούνται στις περιοχές SECA θα λειτουργήσουν πιλοτικά για 5 χρόνια για την παγκόσμια ναυτιλία.

Παρά το γεγονός ότι η Ναυτιλία αποτελεί τον πλέον φιλικό τρόπο μεταφοράς, από οποιοδήποτε άλλο μέσο , ΕΙΝΑΙ η μοναδική βιομηχανία που πρωτοστατεί στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών με υιοθέτηση νέων κανονισμών όλο και πio φιλικών προς το περιβάλλον .

Δυστυχώς σε αυτό το κομμάτι η Ευρωπαϊκή Ένωση , πολλές φορές υπερβαίνει εαυτόν προσπαθώντας να επιβάλει νωρίτερα από την Διεθνή κοινότητα , κανονισμούς , και μάλιστα της περισσότερες φορές αυστηρότερους και από αυτούς που ο ΙΜΟ

τελικά προωθεί παγκοσμίως . Δεν κατανοεί αυτό που εύστοχα έχει πει ο Πρόεδρος της ECSA κύριος Τόμας Ρέντερ ,( που είχαμε την τιμή να ακούσουμε προ ολίγου) ότι η Ναυτιλία αποτελεί μέρος της λύσης του προβλήματος και όχι μέρος του προβλήματος .

Και έτσι θα ήθελα σήμερα να ολοκληρώσω την ομιλία μου με τα λόγια του πρόεδρου της ECSA αλλά παραφράζοντας τα λίγο , λέγοντας ότι η « Ναυτιλία αποτελεί μέρος της λύσης του προβλήματος της οικονομίας των χωρών και όχι μέρος του προβλήματος τους » .

και αυτό πρέπει να είναι το σαφές μήνυμα σε όλους τους κυβερνώντες .