Ομιλία Προέδρου στο Ν.Ο.Ε. κατά την εκδήλωση της ΕΕΝΜΑ

Προτεραιότητες Ελληνικής Προεδρίας της ΕΕΝΜΑ και του Ευρωπαϊκού Δικτύου Προώθησης ΝΜΑ

Πειραιάς 23.01.2014

 

EENMA-President-noeΗ φετινή εκδήλωση έχει ιδιαίτερη σημασία για εμάς , διότι παράλληλα με την ανάληψη της Ευρωπαϊκής Προεδρίας από την Ελλάδα, η Ένωσή μας ανέλαβε την προεδρία του EUROPEAN SHORT SEA NETWORK , των 22 δηλαδή ευρωπαϊκών γραφείων Προώθησης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, για το τρέχον εξάμηνο.

Θα ήθελα να θυμίσω ότι το Ελληνικό Κέντρο Προώθησης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων ιδρύθηκε το 2000 με την συνδρομή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της Ένωσης Εφοπλιστών Μεσογειακών Φορτηγών Πλοίων.

Οι στόχοι της Ελληνικής Προεδρίας που αφορούν το νομοθετικό ναυτιλιακό κομμάτι έχουν, εδώ και καιρό, προετοιμαστεί και κοινοποιηθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, ενώ έχουν προωθηθεί για ψήφιση, μέσα στον περιορισμένο σχετικά νομοθετικό χρόνο που διαθέτει η Ευρωβουλή (ουσιαστικά μέχρι το Μάρτιο).

Βασική επιδίωξη της Ελληνικής Προεδρίας, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, είναι η διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας έναντι των ανταγωνιστών της εκτός της Ένωσης, και κυρίως αυτών που προέρχονται από την Άπω Ανατολή , σχεδιασμός που μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους.

Το μόνο που θα θέλαμε, να προσθέσουμε εμείς, είναι την πρόταση « ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ» όσον αφορά την ελληνική σημαία.

Η δική μας προεδρία ως ΕΕΝΜΑ, μας δίνει μία εξαιρετική ευκαιρία!!!!!

Να αναδείξουμε τις δυνατότητες του Ελληνικού SHORT SEA στην Ευρώπη, με στόχο τα επόμενα χρόνια να του δώσουμε θέση αντίστοιχη με αυτή που έχει η ελληνική πλοιοκτησία στην ποντοπόρο.

Είναι αδιανόητο σε ένα τομέα που πρωτοπορούσαμε, (να αναφέρω μόνο ότι η Ένωσή μας έχει έτος ίδρυσης το 1940), έχουμε παρουσία πολλών δεκαετιών, τομέα μέσα από τον οποίο γαλουχήθηκε η μετέπειτα ποντοπόρος ναυτιλία, σήμερα, λόγω παντελούς έλλειψης προγραμματισμού αλλά κυρίως λόγω κρατικών αγκυλώσεων, να φυτοζωεί.

Βέβαια πλέον δεν αναφερόμαστε στην Μεσογειακή Ναυτιλία, αλλά στο Ευρωπαϊκό SHORTSEA, στο σύνολο των υδάτινων δηλαδή μεταφορών της Ευρώπης. Της ναυτιλίας των 600 εκατομμυρίων πολιτών, των 10.000 πλοίων – και εννοώ αυτών που κινούνται μονίμως μέσα στην Ευρώπη – αλλά και των πολλαπλάσιων αριθμητικά πλοίων που φορτοεκφορτώνουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια και εντάσσονται και αυτά, με χρονικό προσδιορισμό βέβαια, στο Ευρωπαϊκό shortsea trade (με την έννοια ότι διέπονται και από τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς).

Ο ρόλος του SHORTSEA είναι καθοριστικής σημασίας πλέον, και πρέπει να συμμετάσχουμε ενεργά στην χάραξη της πολιτικής του έτσι ώστε όλες οι αποφάσεις της Ευρώπης να συνάδουν με τον παγκόσμιο χαρακτήρα της Ναυτιλίας, γεγονός που βλέπουμε σε αρκετές περιπτώσεις να καταστρατηγείται. Εμείς ήδη το επιδιώκουμε, έχοντας ως κλειδί σε αυτή την διαδικασία μία λέξη, τη λέξη «ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ».

Άλλωστε αυτή η λέξη, πιστεύω, χαρακτηρίζει πλέον την Ένωσή μας σε κάθε της ενέργεια.

Για να μιλήσω συγκεκριμένα ως προς την προεδρία μας θα αναφερθώ επιγραμματικά σε τρεις ενότητες:

Στο Ποιες είναι οι προτεραιότητες μας ως ΕΕΝΜΑ

Στο Τι επιδιώκουμε ως προεδρία του European Shortsea Network, και τέλος,

Στο Πως βλέπουμε την εξέλιξη της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων στην ΕΕ τα αμέσως επόμενα χρόνια.

Προτεραιότητες ΕΕΝΜΑ

Στις προτεραιότητες τον πρώτο ρόλο παίζει, αυτό που ανέφερα πρωτύτερα

  1. Εξωστρέφεια: Η μακρά περίοδος εσωστρέφειας έχει αποδείξει ότι έφερε τα λάθος αποτελέσματα. Οδηγεί στην απομάκρυνση και σε πολλές περιπτώσεις σε λάθος νομοθετήματα , και μάλιστα ερήμην μας.
  2. Αύξηση του μεριδίου αγοράς της Ελληνικής ΝΜΑ στην ΕΕ με παρουσία ελληνικών πλοίων στα Ευρωπαϊκά ύδατα και εκσυγχρονισμό της ελληνικής σημαίας ώστε να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες. Αυτό ουσιαστικά έχει να κάνει με την ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού shortsea πλοίου, όπου πρέπει πλέον άμεσα να δρομολογηθούν μέτρα από το Υπουργείο Ναυτιλίας σε συμφωνία και με την ναυτεργασία, για την εξεύρεση λύσης, έτσι ώστε να σταματήσει η φυγή από το ελληνικό νηολόγιο, ο αποδεκατισμός του.
  3. Σύνδεση της ΝΜΑ με ποτάμιες μεταφορές εντός και εκτός ΕΕ.

Ήδη έχει προωθηθεί από την Ευρωπαϊκή επιτροπή νέο πρόγραμμα δράσης για την ενίσχυση της εσωτερικής ναυσιπλοΐας με την επωνυμία ΝΑΙΑΔΕΣ ΙΙ, με στόχο την βελτίωση τόσο του πλαισίου λειτουργίας όσο και των οικονομικών και περιβαλλοντολογικών επιδόσεων του κλάδου.

Στόχος μας είναι η μελέτη υλοποίησης της σύνδεσης του Αξιού με τον Δούναβη μέσω του ποταμού Μοράβα, η οποία θα καταστήσει τη Θεσσαλονίκη διεθνές λιμάνι και θα μειώσει την απόσταση Βελιγράδι/Θεσσαλονίκη κατά 1200 μίλια εν σχέση με τη διαδρομή που ακολουθείται σήμερα μέσω Ρουμανίας και Ελλησπόντου. Αυτό αντιλαμβάνεστε θα έχει ως αποτέλεσμα, την δραστική μείωση του χρόνου και του κόστους μεταφοράς. Για την σύνδεση δε, θα πρέπει να σας πω ότι υπάρχει ήδη μεγάλο ενδιαφέρον από κινεζικές εταιρείες.

  1. Και ολοκληρώνοντας θα αναφερθώ στην προσπάθεια Δημιουργίας ενός παγκοσμίου δικτύου ΝΜΑ με συμμετοχές από ΕΕ, Αμερική και Ασία. Πρέπει να σας πω ότι ήδη είμαστε σε συνομιλίες με τα αντίστοιχα γραφεία Shortsea του Καναδά, και των ΗΠΑ, και ευελπιστούμε έως το τέλος της θητείας μας να έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα.

Ως Ελληνική Προεδρία του ESN το Ελληνικό Κέντρο Προώθησης ΝΜΑ θα επιδιώξει τα εξής:

Άμεση και στενή συνεργασία με την Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της ΕΕ.

Οργάνωση των 22 κέντρων προώθησης ΝΜΑ σε ένα μη-κερδοσκοπικό οργανισμό με συγκεκριμένη νομική προσωπικότητα. Ο οργανισμός θα εκπροσωπεί κεντρικά την NMA και θα συλλέγει συγκεντρωτικά στατιστικά στοιχεία κάτι που μέχρι τώρα γίνεται μεμονωμένα από το κάθε γραφείο για την χώρα του.

Ενεργό συμμετοχή στο νέο συμβουλευτικό όργανο της ΕΕ με το όνομα European Sustainable Shipping Forum, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις από τις SECA που τίθεται μεμονωμένα στην Ευρώπη σε εφαρμογή από 01.01.2015

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ επιγραμματικά στο τι θα θέλαμε να δούμε τα επόμενα χρόνια στην Ευρωπαϊκή ΝΜΑ.

  1. Πρώτιστα να εμπεδωθεί η άποψη ότι η ΝΜΑ είναι η θεσμοθετημένη ναυτιλία στα εσωτερικά ύδατα της ΕΕ, και όχι κάποιο νομικό κατασκεύασμα άνευ αντικειμένου.
  2. Επίσης πιστεύουμε ότι – άσχετα με ποιο τρόπο – επείγει η επίτευξη μιας ενιαίας αγοράς στο χώρο των Ευρωπαϊκών ναυτιλιακών μεταφορών με αλλαγές ενδεχομένως, του Κανονισμού περί Καμποτάζ που δεν αποδίδει τα αναμενόμενα. Το BLUE BELT κινείται προς αυτή την κατεύθυνση αλλά σίγουρα χρειάζεται μια ολοκληρωμένη λύση.
  3. Αναμένουμε μέτρα που δεν θα επιτρέψουν την επάνοδο φορτίων στη στεριά μετά την θέση σε εφαρμογή της Οδηγίας για το Θειάφι στα ναυτιλιακά καύσιμα.
  4. Αναζητούμε εξεύρεση χρηματοοικονομικής λύσης σε ευρωπαϊκό πάντα επίπεδο: 1ον για την αντικατάσταση των γηραιών πλοίων του short sea με νέα τα οποία θα έχουν περιβαλλοντολογικές προδιαγραφές, και 2ον για την μετατροπή των ήδη υπαρχόντων σε νέες τεχνολογίες όπως επιβάλλει η κατανάλωση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, δηλαδή scrubbers ή LNG, ευελπιστώντας ότι όλα αυτά θα μπορούσαν να γίνουν σε κοινοτικά ναυπηγεία.
  5. Τέλος, ειδικά για το Shortsea, υποστηρίζουμε την ευρύτερη υιοθέτηση του bareboat στην Ευρώπη το οποίο θα μπορούσε να δώσει λύση στο πρόβλημα της ανανέωσης του στόλου.

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Σήμερα γίνεται αναφορά αποκλειστικά στα θέματα του SHORTSEA και όχι για τα ευρύτερα και τρέχοντα ναυτιλιακά, τα οποία εκφράζονται κεντρικά από την ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ και τον Πρόεδρό μας κ. Θεόδωρο Βενιάμη και δεσμεύουν όλους.