Κλειδί για τη Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης

vasilis terzis

Συνέντευξη του κ. Βασίλειου Τερζή, Α” Αντιπροέδρου ΕΕΝΜΑ στο Γιώργο Βαγγέλα, Ναυτικά Χρονικά

α) Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναπτύξει αρκετές πρωτοβουλίες για την προώθηση της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΝΜΑ). Με τα μέχρι τώρα δεδομένα μπορείτε να πείτε ότι οι πρωτοβουλίες της Ε.Ε. είχαν αποτέλεσμα;

 Πράγματι η Ε.Ε. τον τελευταίο καιρό, αντιλαμβανόμενη πραγματικά την σπουδαιότητα της Ν.Μ.Α. για την Ευρώπη, έχει αναλάβει αρκετές πρωτοβουλίες προκειμένου να βρεθεί χρυσή τομή για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και να δημιουργηθεί καλή βάση ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων. Και σε αυτό η Ε.Ε.Ν.Μ.Α. έχει πρωτοστατήσει και προωθήσει δυναμικά την ιδέα ανάπτυξης του συγκεκριμένου κλάδου. Η μέχρι τώρα πρωτοβουλίες της Ε.Ε. έχουν βρει μεγάλη ανταπόκριση από την πλευρά της πλοιοκτησίας, όπως επίσης η Ε.Ε. έχει δεσμεύσει ένα σημαντικό ποσό από τον προϋπολογισμό της για την υλοποίηση αυτών των πρωτοβουλιών.

 Τα αποτελέσματα δεν έχουν φανεί ακόμα, ελπίζω όμως ότι μέσα στο τρέχον έτος θα υπάρξει κάτι απτό, αφού προηγουμένως ολοκληρωθεί η οικονομοτεχνική πρόταση, η οποία επεξεργάζεται για τον σκοπό αυτό.

β) Διαχρονικό πρόβλημα του ελληνόκτητου στόλου ΝΜΑ, είναι ο μεγάλος μέσος όρος ηλικίας των πλοίων. Πως μπορεί να επιτευχθεί η ανανέωση του στόλου και αν πιστεύετε ότι θα πρέπει να υπάρξουν πρωτοβουλίες προς αυτήν την κατεύθυνση σε επίπεδο Ε.Ε. ή κυβέρνησης.

 Είναι γεγονός ότι ο ελληνόκτητος στόλος Ν.Μ.Α. έχει μεγάλο μέσο όρο ηλικίας, ιδιαίτερα στις μεταφορές στον ελλαδικό χώρο και τον χώρο της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Μέσα από την τελευταία πρωτοβουλία EUROPA VENTURE είναι δυνατόν να επιτευχθεί η ανανέωση αυτού του στόλου, με προϋπόθεση την κατανόηση των προβληματισμών που έχουν οι πλοιοκτήτες και των δυσκολιών για χρηματοδότηση. Τώρα η Ε.Ε. δείχνει ότι έχει την θέληση και την δυνατότητα να δοθούν κίνητρα για να επιτευχθεί η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού μοντέλου πλοίου για τις ανάγκες της Ευρώπης.

 Από πλευράς ελληνικής κυβέρνησης έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχει θέληση για την στήριξη και την υλοποίηση αυτής της ιδέας, που έχει τεθεί στο τραπέζι με την πρωτοβουλία της Ε.Ε.Ν.Μ.Α.

γ) Τα πλοία της ΝΜΑ αποτελούν βασικούς χρήστες των ελληνικών λιμένων. Ποια η άποψή σας για την υπό εξέλιξη αποκρατικοποίηση;

 Είναι ένα μεγάλο, πάγιο αίτημα της Ε.Ε.Ν.Μ.Α προς όλες τις κυβερνήσεις εδώ και πολλά χρόνια, το να δημιουργηθούν προϋποθέσεις λιμενικών ευκολιών με ελκυστικό, χαμηλό κόστος ώστε τα πλοία της Ν.Μ.Α. να κάνουν τους ελληνικούς λιμένες home ports και να ανταγωνιστούν τους γείτονες. Δυστυχώς μέχρι σήμερα μόνο αποσπασματικά πράγματα έχουν γίνει, που δεν έχουν δημιουργήσει προϋποθέσεις γι’ αυτό τον στόχο παρά το γεγονός ότι είναι οι τα πλοία της Ν.Μ.Α. είναι οι βασικοί χρήστες των ελληνικών λιμένων.

 Σαφώς είναι θετική η εξέλιξη αποκρατικοποίησης των ελληνικών λιμένων για να δημιουργηθεί ανταγωνισμός μεταξύ αυτών αλλά και τους λιμένες του εξωτερικού ώστε να παρέχουν ανταγωνιστικές υπηρεσίες όμως υπάρχει ένα κυρίαρχο θέμα του πως θα προστατευθεί η παροχή υπηρεσιών από πολλούς παρόχους ανά είδος, αποφεύγοντας μονοπωλιακές και αποικιοκρατικές καταστάσεις και συμβάσεις που μέχρι τώρα έχουν επιτύχει ακριβώς το αντίθετό από το επιδιωκόμενο.

 Ας αντιγράψουμε τους καλύτερους και επιτυχημένους. Ο χειρότερος εχθρός μας είναι ο κακός εαυτός μας.