202112061216135398-640x385

Στις 2 Δεκεμβρίου 2021, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά το 15ο Ετήσιο Συνέδριο Ναυτικής Τεχνολογίας. Το Συνέδριο άνοιξε ο Πρόεδρος κ. Γ. Γρηγορόπουλος. Στη συνέχεια απεύθυναν χαιρετισμό ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ι. Πλακιωτάκης, ο Αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γ. Αλεξανδράτος, ο Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων κ. Χ. Σημαντώνης, ο  Αντιπρόεδρος της Τεχνικής Επιτροπής της INTERCARGO κ. Δ. Μονιούδης και ο Πρόεδρος του Ευγενιδίου Ιδρύματος και Ναυτιλιακός Πρεσβευτής Καλής Θελήσεως του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) στην Ελλάδα κ. Λ. Δημητριάδης-Ευγενίδης.

Tο φετινό Συνέδριο του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας με τίτλο: “The Challenges of 2030. Technologies and Regulations” εστίασε στις τεχνολογικές εξελίξεις και στα θέματα που απασχολούν την περίοδο αυτή τους Διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς και την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, όπως τους περιορισμούς της κατανάλωσης καυσίμων, τα θέματα που σχετίζονται με την αυτοματοποίηση των πλοίων, τις προσπάθειες που καταβάλλονται για την αποδοτικότερη και οικονομικότερη λειτουργία του πλοίου, με γνώμονα πάντα την προστασία του περιβάλλοντος.

Στο συνέδριο παρουσιάστηκαν 14 επιστημονικές εργασίες πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ερευνητικών κέντρων, στελεχών και ιδρυτών ναυτιλιακών εταιρειών μέσω των οποίων  αναπτύχθηκαν θέματα σχετικά με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, εναλλακτικά καύσιμα, την  αυτοματοποίηση του πλοίου, τη φόρτωση και διάλυση των πλοίων κ.α.

Πιο συγκεκριμένα οι εργασίες  αναφέρθηκαν σε θέματα:

·         Σχεδιασμός και λειτουργία πλοίων και πλωτών κατασκευών.

·         Αυτόνομα πλοία και «έξυπνες» εφαρμογές στη ναυτιλία: προκλήσεις και προοπτικές.

·         Πρόσφατες και επερχόμενες διατάξεις διεθνών φορέων για τον περιορισμό των εκπομπών των αερίων θερμοκηπίου και εφαρμογή τους.

·         Διαχείριση, αξιολόγηση και βελτιστοποίηση της λειτουργίας του πλοίου, των υποσυστημάτων του και των λιμενικών υποδομών.

·         Τεχνολογίες και υλικά για τη βελτίωση της ναυτικής ασφάλειας .

·         Νέες τεχνολογίες κατασκευών, μετασκευών και επιθεωρήσεων πλοίων.

·         Καινοτόμα συστήματα πρόωσης.

·         Βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων

·         Νέες πηγές κάλυψης των ενεργειακών αναγκών πλοίων, περιλαμβανομένων των υβριδικών.

·         Μέθοδοι επιθεωρήσεων πλοίων εξ αποστάσεως.

·         Προγραμματισμός συντήρησης και επισκευής στόλου.

·         Παραδείγματα καλών πρακτικών για μια βιώσιμη ναυτιλία.

·         Ψηφιοποίηση, μεταφορά ψηφιακών δεδομένων και κυβερνοασφάλεια στη Ναυτιλία: προκλήσεις και προοπτικές.

·         Ανακύκλωση πλοίων : Προκλήσεις και προοπτικές.

·         Προστασία θαλασσίου περιβάλλοντος.

Αξιοσημείωτες, επίσης ήταν οι τεχνικές παρουσιάσεις των δραστηριοτήτων και των καινοτομιών μεγάλων εταιρειών του ναυτιλιακού χώρου, αναδεικνύοντας προηγμένες τεχνολογίες και έξυπνες εφαρμογές για τη βελτίωση της σχεδίασης-  λειτουργίας των πλοίων αλλά και της αποδοτικότερης διαχείρισης των εταιρειών.

Η καθιερωμένη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης φέτος είχε τον τίτλο : “Implications of new IMO + EU measures and standards for emission reduction by ships”. Σ΄ αυτήν έξη εκπρόσωποι ναυτιλιακών εταιρειών, νηογνωμόνων και του ΥΝΑΠΝ τοποθετήθηκαν στα επίκαιρα ερωτήματα που τους έθεσε ο συντονιστής της συζήτησης Καθ. του DTU (Δανία) Χ. Ψαραύτης.

Πιο συγκεκριμένα, τα θέματα αυτά αφορούσαν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα μείωσης των δεικτών CII και ΕΕΧΙ αναφορικά με την εφαρμογή και την αποτελεσματικότητά τους, τις  πρωτοβουλίες οργανώσεων ή εταιριών για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Οι ομιλητές κλήθηκαν, επίσης, να απαντήσουν στο ερώτημα της ένταξης της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με την αποτελεσματικότητα του.

Ο Υπουργός ΝΑΝΠ κ. Ι. Πλακιωτάκης τόνισε ότι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί προς μια πράσινη ναυτιλία αποτελούν μια πρόκληση για όλη τη ναυτιλιακή κοινότητα. Από πλευράς πλοιοκτησίας ο κ. Χ. Σημαντώνης ανέφερε ότι προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι για πράσινη ναυτιλία θα πρέπει να βρεθούν λύσεις επάρκειας εφοδιασμού του παγκόσμιου στόλου καθώς και εξεύρεση πόρων για την επίτευξη των στόχων. Όπως ανέφερε ο κ. Λ. Δημητριάδης- Ευγενίδης η Ε.Ε. δηλώνει παρούσα τονίζοντας όμως ότι οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί εκτός από περιβαλλοντικά φιλόδοξοι πρέπει να είναι και ρεαλιστικά εφαρμόσιμοι.

Ο κ. Γ. Γρηγορόπουλος κλείνοντας το συνέδριο ανέφερε ότι το ΕΛ.Ι.Ν.Τ. θα υποστηρίξει όλες τις προσπάθειες που θα προετοιμάσουν και θα εισάγουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία και τη ναυτιλία γενικότερα στη νέα εποχή.

Source: https://www.naftikachronika.gr/2021/12/06/naftilia-to-vlemma-sto-2030-poies-oi-kyrioteres-prokliseis/