Γ. Κουμουτσάκος: Έχει έρθει πλέον η ώρα να συσταθεί στην Ακαδημία Αθηνών, Έδρα Ναυτιλιακών Σπουδών

giorgos-koumoutsakosΤην σύσταση έδρας ναυτιλιακών σπουδών στην Ακαδημία Αθηνών, ως ελάχιστο χρέος απέναντι στην ναυτοσύνη των Ελλήνων ναυτικών, πρότεινε χθες το βραδύ ο βουλευτής Αθηνών της Ν.Δ. Γιώργος Κουμουτσάκος, μιλώντας σε εκδήλωση του Ροταριανού Ομίλου Αθηνών με θέμα: «Η ναυτοσύνη των Ελλήνων ως παράγον για την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού».

Σύμφωνα με τον κ. Κουμουτσάκο έχει έρθει πλέον η ώρα να συσταθεί στην Ακαδημία Αθηνών, Έδρα Ναυτιλιακών Σπουδών.

Εκτός από το ότι προβλέπεται από τον Ιδρυτικό της νόμο, αρθρ.1(β), ουσιαστικά επιβάλλεται από την ιστορία και τη δόξα της ελληνικής ναυτιλίας, από τη θάλασσά, η όποια σύμφωνα με τον κ. Κουμουτσάκο, «είναι το εθνικό μας πεπρωμένο».

Έκανε μάλιστα λόγο για «απουσία» και «κενό»,  το οποίο «δεν πρέπει άλλο να παραταθεί. Το οφείλουμε πάνω απ” όλα στην ναυτοσύνη των ελλήνων».

Το σκεπτικό

Επιχειρηματολογώντας, αναφορικά με την ανάγκη σύστασης Έδρας Ναυτιλιακών Σπουδών στην Ακαδημία Αθηνών,  ο κ. Κουμουτσάκος σημείωσε ότι: «Η ένδοξη θαλασσινή διαδρομή της Ελλάδος είναι κατ’εξοχήν η διαδρομή και η λάμψη της ναυτιλίας και της ναυτοσύνης.

Αλλά η ναυτιλία δεν είναι μόνο τα όσα καλά φέρνει μαζί της, όπως ανάπτυξη, ευημερία, πολιτισμό και δύναμη εθνική.

«Τείνουμε να λησμονούμε ότι στην ευρύτερή της έννοια η Ναυτιλία είναι και επιστήμη. Και μάλιστα διακλαδική, καθώς τέμνει οριζόντια την πλειονότητα των επιστημών», υπογράμμισε ο κ. Κουμουτσάκος, δίνοντας μια σειρά παραδειγμάτων επιστημών που εφαρμόζουν στην ναυτιλία.   Όπως είπε είναι η Οικονομική Επιστήμη, η Διοίκηση Επιχειρήσεων και Ανθρώπινου Δυναμικού, η Ναυπηγική, η Νομική (Ναυτικό Δίκαιο, Δίκαιο της Θάλασσας, Εμπορικό Δίκαιο), η Περιβαλλοντική Επιστήμη, η Γεωστρατηγική και Γεωπολιτική, η Φυσική, η Μηχανική, η Γεωγραφία, η Χαρτογραφία, η Μετεωρολογία, η Πληροφορική, η Ηλεκτρονική, η Αστρονομία, η Ηλεκτρομηχανολογική, η τηλε-Ιατρική κ.ά.

Επί πλέον, προσέθεσε, η  Ναυτιλία συμβάλλει ουσιαστικά στην έρευνα και διεύρυνση των γνωστικών πεδίων αυτών των επιστημών, σαν αποτέλεσμα της ανάγκης για διαρκή εξέλιξη και βελτιστοποίηση της ναυσιπλοΐας.

«Είναι λοιπόν η Ναυτιλία, για την Ελλάδα κάτι μοναδικά διακριτό. Ιστορικά, Εθνικά, Οικονομικά  και  Επιστημονικά», συμπλήρωσε ο βουλευτής της Ν.Δ.

Η ελληνική εμπορική ναυτιλία

Σήμερα η Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία κατέχει επάξια την, από πλευράς πλοιοκτησίας και χωρητικότητας, πρώτη θέση στον κόσμο. Επενδύει κατ” έτος δισεκατομμύρια δολάρια στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και ταυτόχρονα  συνιστά το 7% περίπου του ακαθαρίστου εθνικού προϊόντος της χώρας με μεγάλες δυνατότητες για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη.

Ο Ελληνικός εμπορικός στόλος αριθμεί σχεδόν 5.000 πλοία  με μία συνολική χωρητικότητα άνω των 350.000.000 τόνων.

Σε ποσοστά, αντιπροσωπεύει άνω του 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας και περίπου 50% του συνολικού στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ, από πλευράς αξίας, εκτιμάται συνολικά σε άνω των 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ.

«Και όμως η παγκοσμίως ανεγνωρισμένη και εκτιμώμενη Ναυτιλία των Ελλήνων δεν έχει ακόμη τύχει της τιμής να πάρει τη θέση που αξίζει και δικαιούται στο Ανώτατο Πνευματικό Ίδρυμα της Ελληνικής Πολιτείας, την Ακαδημία Αθηνών», υπογράμμισε στην τοποθέτησή του ο κ. Κουμουτσάκος.

Η ναυτοσύνη ως πόθος ελευθερίας

«Στον πυρήνα λοιπόν της ναυτοσύνης βρίσκεται πρωτίστως η αγάπη, ο πόθος για την ελευθερία». Με τον τρόπο αυτό περιέγραψε την αίσθησή του για την έννοια της λέξης ναυτοσύνη ο βουλευτής της Ν.Δ. Γιώργος Κουμουτσάκος.

Στην έρευνά του για τον ορισμό της έννοιας της, υπογράμμισε ότι  η αναζήτηση στα λεξικά της ερμηνείας του όρου «ναυτοσύνη», αφήνει μάλλον μια γεύση απογοήτευσης. Αρχικά διαπιστώνει κανείς, σημείωσε ο βουλευτής της Ν.Δ.,  ότι σε ορισμένα, ακόμα και από τα έγκριτα, λεξικά της ελληνικής γλώσσας, όπως αυτό της Πρωίας, το λήμμα «ναυτοσύνη», δεν υπάρχει. Αλλά και εκεί που υπάρχει, προσέθεσε, ερμηνεύεται με έναν δωρικά λιτό τρόπο. «Ναυτοσύνη: 1. η ναυτική ιδιότητα, το επάγγελμα του ναύτη, 2. Το σύνολο των ναυτικών.»

Στην πιο αναλυτική, όμως, περιγραφή και ερμηνεία, η ναυτοσύνη ορίζεται ως ένα ευρύ πεδίο και σύνολο γνώσεων για τα ναυτικά ζητήματα.

«Πρωτίστως αφορά στις τεχνικές γνώσεις για τα πλοία, τον εξαρτισμό, τους χειρισμούς της εν πλω διακυβέρνησης, της συντήρησης και άλλα. Αφορά επίσης και σε άλλες, εκτός ναυσιπλοΐας, γνώσεις και δράσεις, όπως η εξασφάλιση ναύλου, η φόρτωση, η καταμέτρηση», ανέφερε ο κ. Κουμουτσάκος ο οποίος  έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι σύμφωνα με τον ίδιο: «Για εμάς του Έλληνες, ναυτοσύνη σημαίνει και είναι κάτι πολύ ευρύτερο, πολύ πιο ισχυρό από τις γνώσεις και τις τεχνικές της θάλασσας. Η ναυτοσύνη για εμάς είναι ένας μυστηριακός, μεταφυσικός θα τολμούσα να πω, δεσμός πεπρωμένου του έθνους μας με τη θάλασσα. Ένα δέσιμο ακατάλυτο και καταλυτικό. Δεν είναι μόνον οι γνώσεις, οι τεχνικές, η ικανότητα. Είναι το ένστικτο της θάλασσας. Είναι ο διαρκής έρωτας με τη θάλασσα και τους ελεύθερους, ανοικτούς ορίζοντές της. Τελικά, ένας έρωτας με την ίδια την ελευθερία. Στον πυρήνα λοιπόν της ναυτοσύνης βρίσκεται πρωτίστως η αγάπη, ο πόθος για την ελευθερία. Αυτό τα λέει και τα εξηγεί όλα. Ένας ναυτικός λαός, ένα ναυτικό έθνος είναι, δεν μπορεί παρά να είναι, ελεύθερο έθνος».

Τα ιστορικά γεγονότα, κατέληξε ο Γιώργος Κουμουτσάκος, «έρχονται να επιβεβαιώσουν το διαχρονικό δέσιμο θάλασσας, ναυτοσύνης και ελευθερίας. Αυτά είναι τα τρία συστατικά, όχι μόνον του επαναστατικού ναυτικού αγώνα των Ελλήνων για την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού, αλλά και της προεπαναστατικής ναυτικής δράσης τους που κατ” ουσίαν αποτέλεσε προετοιμασία του ξεσηκωμού του Γένους».

Source: https://www.naftemporiki.gr/finance/story/1813233/g-koumoutsakos-exei-erthei-pleon-i-ora-na-sustathei-stin-akadimia-athinon-edra-nautiliakon-spoudon