ΕΕ: Καταδικάζει σε οικονομική ασφυξία τα πλοία Μικρών Αποστάσεων και το ευρωπαϊκό εμπόριο

emporika-ploia-pontoporos-nautilia-okeanos-550x344

«Πυροβολεί τα πόδια της» για μία ακόμη φορά η Ευρώπη – Κατατέθηκε πρόταση να υπαχθούν στο Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS) και πλοία χωρητικότητας μικρότερης των 5.000 gross tonnage

Για άλλη μία φορά η ΕΕ «πυροβολεί τα πόδια της». Μπροστά στον κίνδυνο να αφυπνιστούν οικονομικά βρίσκονται τα πλοία της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, χωρητικότητας έως 5.000 gross tonnage, τα οποία αποτελούν την ραχοκοκαλιά του ευρωπαϊκού εμπορίου αφού ενώνουν όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια μεταξύ τους μεταφέροντας εμπορεύματα.

Ας πάρουμε όμως την υπόθεση από την αρχή. Η πρόταση της Κομισιόν ήταν να ενταχθούν στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (EU ETS) όλα τα πλοία χωρητικότητας άνω των 5.000 gross tonnage. Όμως στις 22 Ιουνίου 2022 με επιστολή του το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κοινοποίησε στην Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων έγγραφο εργασίας της Γενικής Γραμματείας του Συμβουλίου της Ε.Ε., όπου αναφέρεται πρόταση Οδηγίας «για την Αναθεώρηση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS) και την Επέκτασή του και στον Τομέα των Θαλασσίων Μεταφορών». Που σημαίνει ότι αν γίνει αποδεκτή πρόταση θα συμπεριληφθούν και τα πλοία από 400 gross tonnage και άνω.

Η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων με επιστολής της στο υπουργείο επεσήμανε τους κινδύνους για τη Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων που εγκυμονεί μία τέτοια αναθεώρηση από την ΕΕ του ΕTS.

– σύμφωνα με μελέτες, η όποια επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τα πλοία κάτω των 5.000gt είναι ιδιαίτερα μικρή (περί το 8%) και για τον λόγο αυτό, είχαν εξαιρεθεί της εφαρμογής του σχετικού Κανονισμού (EU) 2013/757.

– θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις μικρές εταιρείες, που διαχειρίζονται τα πλοία της κατηγορίας αυτής και σχεδόν στο σύνολο τους δραστηριοποιούνται σε πλόες στα ευρωπαϊκά λιμάνια και στις εθνικές μεταφορές.

Πιο συγκεκριμένα:

«Αναφερόμενοι στο ανωτέρω σχετικό με το οποίο μας διαβιβάσατε μετά αντιγράφου της σχετικής πρότασης της Οδηγίας και τροποποίησης του σχετικού Κανονισμού (MRV) σημειώνουμε τα ακόλουθα:

Αντιλαμβανόμαστε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζετε, στα πλαίσια της συζήτησης και βελτίωσης διατάξεων της Πρότασης της Οδηγίας και του προαναφερθέντος Κανονισμού, αφού στόχος/σκοπός της Ε.Ε., είναι να προωθηθούν και να ολοκληρωθούν το ταχύτερο δυνατό, οι συναφείς διατάξεις.

Ανεξάρτητα των ανωτέρω και παρά τις όποιες φραστικές και άλλες βελτιώσεις διαπιστώνουμε, ότι ενώ στην πργ. 1 του άρθρου 2 σαφώς αναφέρεται, ότι ο Κανονισμός EU 2015/757, εφαρμόζεται σε πλοία άνω των 5.000gt, όσον αφορά και τις GHG emissions, στο άρθρο 22α (Review), δυστυχώς προβλέπεται, όχι αργότερα από 31/12/2024, η επανεξέταση του θέματος με την συμπερίληψη και πλοίων χωρητικότητας κάτω των 5.000 και μέχρι 400 gt.

Αντιλαμβάνεστε, ότι τυχόν υιοθέτηση των συναφών διατάξεων αποτελεί την «κερκόπορτα», για αναθεώρηση του “Status” εφαρμογής του προαναφερθέντος Κανονισμού και αναμφίβολα όπως και στο έγγραφο μας (Α.Π. 273/29-04-2022) σημειώνουμε θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις μικρές εταιρείες, που διαχειρίζονται τα πλοία της κατηγορίας αυτής και σχεδόν στο σύνολο τους δραστηριοποιούνται σε πλόες στα Ευρωπαϊκά λιμάνια και στις εθνικές μεταφορές.

Δεν παραλείπουμε να σημειώσουμε για μια ακόμη φορά, ότι σύμφωνα με μελέτες, η όποια επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τα πλοία κάτω των 5.000gt είναι ιδιαίτερα μικρή (περί το 8%) και για τον λόγο αυτό, είχαν εξαιρεθεί της εφαρμογής του σχετικού Κανονισμού (EU) 2013/757.

Πλέον των ανωτέρω σημειώνουμε για μια ακόμη φορά και τις ακόλουθες πρόσθετες επισημάνσεις, που αυτές ειδικότερα αναφέρονται στην σελίδα 9 του Έγγραφου μας (Α.Π. 365/23/08/2021) και οι οποίες παραμένουν μέχρι σήμερα αδιευκρίνιστες:

-Δεν είναι σαφής ο μηχανισμός λειτουργίας και διαδικασιών χορήγησης δικαιωμάτων από το σύστημα.

Δεν είναι σταθερές οι τιμές αγοράς δικαιωμάτων, αλλά ως φαίνεται θα είναι μεταβαλλόμενες, με αποτέλεσμα απρόβλεπτες στο μέλλον επιβαρύνσεις, που δυσκολεύουν, τον όποιο προγραμματισμό.

-Δεν είναι σαφής, ο τρόπος υπολογισμού του όγκου, παραγωγής των εκπομπών ρύπων στο θερμοκήπιο, τόσο στους πλόες, όσο και κατά το χρονικό διάστημα παραμονής του πλοίου στο λιμένα, στα πλαίσια αγοράς των ανάλογων δικαιωμάτων.

Δεν προβλέπεται η δυνατότητα μείωσης του ποσοστού των ποινών όπως στην ξηρά τουλάχιστον στο αρχικό στάδιο εφαρμογής του συστήματος.

-Δεν γίνεται καν αναφορά στην ανεπάρκεια εναλλακτικών καυσίμων και ποσοτήτων που θα αντικαταστήσουν τα πετρελαιοειδή, ούτε στις δυνατότητες διάθεσης και εφοδιασμού αυτών ανά Χώρα, με συνέπεια να προωθούνται σχετικές προτάσεις, να δημιουργούνται πρόσθετες επιβαρύνσεις και διαδικασίες, να επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις στα πλοία, παρότι είναι βέβαιο ότι το πρόβλημα δεν είναι τα πλοία, αλλά τα μη διατιθέμενα στην αγορά εναλλακτικά καύσιμα και

Δεν γίνεται η ανάλογη λήψη μέτρων και δεν τίθενται δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα και για τις εταιρείες εκείνες παραγωγής καυσίμων για επίσπευση πρωτοβουλιών παραγωγής και διάθεσης στην αγορά εναλλακτικών καυσίμων με μηδενικές εκπομπές.

Source: https://www.newmoney.gr/roh/palmos-oikonomias/nautilia/ee-katadikazi-se-ikonomiki-asfixia-ta-plia-mikron-apostaseon-ke-to-evropaiko-emporio/