Χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους από την Ε.Ε. για την ευρωπαϊκή ναυτιλία μικρών αποστάσεων και ακτοπλοΐα

 Ναυτεμπορική, 23 Νοεμβρίου 2015

Πάνω από 1 δισ. ευρώ χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους για τη ναυπήγηση τουλάχιστον 50 νεότευκτων πλοίων μπορεί να εξασφαλίσει για πρώτη φορά με τη στήριξη της Ευρω- παϊκής Ένωσης η ναυτιλία μικρών αποστάσεων και η ακτοπλοΐα της Ευρώπης και ειδικότερα του Νότου. Αυτό αποκαλύφθηκε σε ειδική εκδήλωση που διοργανώθηκε στο πλοίο «Liberty» στο Λιμάνι του Πειραιά, από την Ενωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), στην οποία συμμετείχαν πάνω από 80 παράγοντες που εκπροσωπούσαν ναυτιλιακές εταιρείες-μέλη της ΕΕΝΜΑ, ακτοπλοϊκές εταιρείες, νηογνώμονες, εφοπλιστικές ενώσεις γειτονικών χωρών, τραπεζικά ιδρύματα, ναυτιλιακούς ομίλους του εξωτερικού όπως τον όμιλο Grimaldi κ.ά. Παράλληλα στην εκδή- λωση παραβρέθηκαν και μίλησαν τα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Stephane Ouaki Head of Unit, Connecting-Infrastructure Investment Strategies και Jose Anselmo, principal Administrator for TEN-T Policy, που ασχολούνται με τις χρηματοδοτήσεις ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Στην εκδήλωση παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά το φιλόδοξο πρόγραμμα «Europa Ship Plan» που σχεδιάσθηκε από την ΕΕΝΜΑ και την εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) «Europa Venture» και έχει στόχο τη χρηματοδότηση της ανανέωσης του στόλου της ευρωπαϊκής ναυτιλίας μικρών αποστάσεων και της ακτοπλοΐας. Είναι ένα σχέδιο που συνδέεται με την ανάγκη κατασκευής νέων πλοίων που θα καίνε πιο φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα και κυρίως υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), το οποίο θα αναπτυχθεί στα ελληνικά και μεσογειακά λιμάνια με τη βοήθεια ενός άλλου προγράμματος που τρέχει παράλληλα, του Poseidon Med II.

Ανοίγοντας την εκδήλωση ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ, Χαράλαμπος Σημαντώνης, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι το «Europa Ship Plan» είναι μία πρωτοβουλία της ΕΕΝΜΑ και πρόκειται για την πρώτη κοινή οργανωμένη προσπάθεια πλοιοκτητών και Ε.Ε., για την εξεύρεση κεφαλαίων με ευνοϊκούς όρους για την ανανέωση του στόλου της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, ειδικά στον Νότο της Ευρώπης. Το «Europa Ship Plan» αφορά χρηματοδοτήσεις και όχι επιδοτήσεις, διευκρίνισε ο κ. Σημαντώνης και στοχεύει, όπως εξήγησε, στο να προσφέρει σταθερή χρηματοδότηση για την ανανέωση του στόλου στο short sipping ξεκινώντας από τη Μεσόγειο. Το πρόγραμμα απευθύνεται όχι μόνος στους Ελληνες, αλλά σε όλους τους Ευρωπαίους πλοιοκτήτες, ιδιαίτερα του Νότου, και για τον λόγο αυτό αντιπροσωπεύονταν στην εκδήλωση και εφοπλιστικές ενώσεις από Ιταλία, Ισπανία, Κύπρο και Βουλγαρία. Το νεοσύστατο Shipping Financing Tool (SFT) που αναπτύχθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το «Juncker Plan» είναι τα κατάλληλα εργαλεία για τον σκοπό αυτό, τόνισε ο κ. Σημαντώνης. Παίρνοντας στη συνέχεια τον λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι είναι ενήμερος της πρωτοβουλίας την οποία στηρίζει και το υπουργείο, καθώς έχει τριπλό χαρακτήρα. Οπως είπε ο κ. Δρίτσας, είναι μια πρωτοβουλία αναπτυξιακή, έχει περιβαλλοντικά οφέλη και μπορεί να προσφέρει προστιθέμενη αξία στη χώρα μας στον βαθμό που συνδεθεί και με τη ναυπηγική μας βιομηχανία. Σύμφωνα με όσα παρουσίασε στην εκδήλωση ο Παναγιώτης Ζαχαριουδάκης, διευθυντής της εταιρείας ειδικού σκοπού «Europa Venture» που θα διαχειρίζεται το πρόγραμμα «Europa Ship Plan», το σχέδιο προβλέπει τη ναυπήγηση ενός αριθμού πλοίων με τη συμβολή χρηματοδοτικών εργαλείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Ειδικότερα, σύμφωνα με το σχέδιο για τη ναυπήγηση ενός πλοίου ο πλοιοκτήτης μπορεί να συμβάλει με ίδια κεφάλαια που θα κυμαίνονται από 20%-30% του επεν- δυτικού προγράμματος και τα υπόλοιπα θα είναι χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τις εμπορικές τράπεζες που θα συμμετέχουν στο όλο πρόγραμμα. Τα επιτόκια θα είναι ευνοϊκά, καθώς θα υπάρχει η εγγύηση της ΕΙΒ.

Βασική προϋπόθεση είναι τα πλοία να κατασκευαστούν σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Για να είναι όμως ανταγωνιστικά έναντι των ναυπηγείων της Απω Ανατολής η κατασκευή των πλοίων θα είναι «εν σειρά». Για τον λόγο αυτό το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία δύο τύπων πλοίων. Ο ένας τύπος αφορά bulker και δε- ξαμενόπλοια 10.000 dwt και containerships 600 Teu και ο άλλος τύπος Bulker και δεξαμενόπλοια 20.000 dwt και containerships 1.200 teu. Ανάλογη τακτική θα ακο- λουθηθεί και στην ακτοπλοΐα. Με την ομαδοποίηση αυτή επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας μέχρι και 15% σε σύγκριση με τις τρέχουσες τιμές που αφορούν την κατασκευή ενός πλοίου. Όπως διευκρίνισαν οι παριστάμενοι εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ.κ. Ouaki και Anselmo, δεν υπάρχει κάποιο όροι σε ό,τι αφορά τα ποσά που μπορούν να δοθούν για τη χρηματοδότηση του προγράμματος. Επίσης δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των πλοίων. Ολα εξαρτώνται από την ποιότητα του φακέλου και τον τύπο των πλοίων. Τα μέχρι στιγμής πάντως σχέδια κάνουν λόγο για ναυπήγηση σε πρώτη φάση 50 τουλάχιστον πλοίων όλων των τύπων και χρηματοδότησης ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ

Του Λάμπρου Καραγεώργου, naftemporiki.gr