Συνεχίστηκε για δεύτερο διαδοχικό μήνα η κάμψη στη δραστηριότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, μέσω των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ, που διαχειρίζεται η Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), θυγατρική της Cosco στην ελληνική αγορά.

Σύμφωνα με τα σχετικά επίσημα στοιχεία, εν μέσω τραπεζικής αργίας και κεφαλαιακών ελέγχων, η ΣΕΠ διακίνησε συνολικά 280.600 εμπορευματοκιβώτια, έναντι 285.600 κατά τον Ιούλιο του προηγούμενου έτους, μια πτώση της τάξεως του 1,7% σε ετήσια βάση.

Πάντως, σε επίπεδο επταμήνου, δηλαδή κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου, το πρόσημο παραμένει θετικό, καθώς συνολικά έχουν διακινηθεί 1,762 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 1,756 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Υπενθυμίζεται ότι πτώση σημειώθηκε και κατά τον φετινό Ιούνιο, όταν διακινήθηκαν 252.700 εμπορευματοκιβώτια, 2,9% λιγότερα σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014, όταν είχαν διακινηθεί 260.300 εμπορευματοκιβώτια.

Σημειωτέον ότι με την ολοκλήρωση του πρώτου εξαμήνου του έτους διατηρήθηκε, έστω και οριακά, η ανοδική τροχιά της σχετικής δραστηριότητας. Συνολικά, διακινήθηκαν 1,487 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 1,47 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Σε κάθε περίπτωση, τον Ιούλιο υπήρξε αρνητική επίδραση, έστω και μικρή, από την υποχώρηση του εγχώριου εισαγωγικού-εξαγωγικού εμπορίου, κυρίως δε των εισαγωγών από τρίτες χώρες, οι οποίες απαιτούν και σημαντικά ποσά για να εκτελωνιστούν.

Πρόκειται για το σκέλος που έχει επηρεαστεί περισσότερο από την επιβολή capital controls. Ωστόσο, στην περίπτωση του ΟΛΠ και δη των φορτίων που διακινούνται μέσω των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ, η εν λόγω δραστηριότητα, παρότι έχει υποχωρήσει κατά 25% σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, δεν παύει να αποτελεί ένα μικρό μόνο ποσοστό της συνολικής λειτουργίας της ΣΕΠ.

Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνουν φορείς της αγοράς, η πρόσφατη επίτευξη συμφωνίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των δανειστών, αναμένεται να δώσει σημαντική ώθηση και στη δραστηριότητα της ΣΕΠ, καθώς θα αρθεί ως έναν βαθμό και η αβεβαιότητα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Η οριστική εξομάλυνση των προβλημάτων, βέβαια, αναμένεται μετά το τέλος Σεπτεμβρίου, όταν θα έχει ξεκαθαρίσει και το πολιτικό σκηνικό.

Εφόσον έχει προκύψει νέα κυβέρνηση με ισχυρή αυτοδυναμία, θα εξαλειφθεί και ο παράγοντας της πολιτικής αβεβαιότητας, με αποτέλεσμα να επανέλθει η αισιοδοξία μεταξύ των φορέων της αγοράς.

Παράλληλα, τις προσεχείς εβδομάδες εκτιμάται ότι θα επιταχυνθεί και η υλοποίηση της πρόσφατης συμφωνίας της ΣΕΠ, με την ταϊβανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Yang Ming Lines, βάσει της οποίας θα μεταφερθεί ένα σημαντικό μέρος του διαμετακομιστικού της εμπορίου στο λιμάνι του Πειραιά.

Η συμφωνία ξεκίνησε να εφαρμόζεται σε πιλοτική βάση τις τελευταίες εβδομάδες και σύντομα αναμένεται να αποδώσει περισσότερους καρπούς.

Πάντως, εκτός απροόπτου, οι νέες εκλογές θα επιφέρουν νέες καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Υπενθυμίζεται ότι, με βάση τα μέχρι πρότινος δεδομένα που είχαν διαμορφωθεί, οι δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΠ επρόκειτο να κατατεθούν έως το τέλος Σεπτεμβρίου. Πλέον, όπως όλα δείχνουν, αυτό θα συμβεί λίγες εβδομάδες αργότερα, πιθανώς έως το τέλος Οκτωβρίου.

 

πηγή:www.kathimerini.gr