ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ Κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΙΤΣΑ

Συνάντηση ΥΕΑ

Την Παρασκευή 08/07/2016 πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας μεταξύ του ΑΝΥΕΘΑ κ. Δημήτρη Βίτσα και των κ. Χαράλαμπου Σημαντώνη, Προέδρο ΕΕΝΜΑ, κ. Μιχάλη Σακέλλη, Προέδρο ΣΕΕΝ και του Δρ. Παναγιώτη Ζαχαριουδάκη, Διευθύνοντος Συμβούλου της Europa Venture Ltd., στα πλαίσια διαμορφωμένου προγράμματος επαφών τους με αρμόδιους Υπουργούς και πολιτικούς φορείς που εμπλέκονται στην ναυπηγική πολιτική.

Σκοπός της συνάντησης ήταν η υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων και μέτρων δράσης για τη προσέλκυση ναυπηγήσεων πλοίων Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων σε ελληνικά ναυπηγεία στο πλαίσιο του προγράμματος Europa Ship Plan. Σχετική ενημέρωση για το πρόγραμμα στον ΑΝΥΕΘΑ έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια των TEN-T Days 2016 στο Ρότερνταμ, στην ειδική παρουσίαση του Detailed Implementation Plan, το οποίο περιλαμβάνει την ελληνική πρόταση.

Ειδικότερα ο ΑΝΥΕΘΑ ενημερώθηκε για τη πρόοδο και τις τελευταίες εξελίξεις του Europa Ship Plan, ενώ έμφαση δόθηκε στις αναπτυξιακές προοπτικές που μπορεί να δημιουργήσει η αξιοποίηση του πακέτου Juncker στην υλοποίηση του προγράμματος, τόσο για την προώθηση επενδύσεων στις θαλάσσιες εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές στην Ελλάδα, όσο και για την τόνωση της ελληνικής οικονομίας γενικότερα. Όπως επισημάνθηκε έχουν ήδη ξεκινήσει οι σχετικές διαπραγματεύσεις με Ευρωπαϊκά ναυπηγεία για τις πρώτες 13 ναυπηγήσεις πλοίων από τις συνολικά 38 έως σήμερα.

Η εμπλοκή του υπουργείου με την ναυπηγοκατασκευή  έγκειται στην σχέση  που απορρέει  με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας για  την ολοκλήρωση των εργασιών που έχουν  αναλάβει για λογαριασμό του πολεμικού ναυτικού. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης υπήρξε ενημέρωση  για το ακριβές νομικό καθεστώς που επικρατεί καθώς και τις αγκυλώσεις  που υπάρχουν ώστε   ειδικά το  ναυπηγείο Σκαραμαγκά να αναλάβει εμπορική δραστηριότητα .

Όσον αφορά στις ειδικές ανάγκες της ελληνικής ακτοπλοΐας, τονίστηκε πως η κατασκευή νέων πλοίων την επόμενη δεκαετία είναι μονόδρομος, καθώς δεν υπάρχει πια η λύση αγοράς πλοίων δεύτερης γενιάς από το εξωτερικό. Επιπλέον, υπογραμμίστηκε το γεγονός ότι οι συνθήκες ανάγκαζαν τους Έλληνες πλοιοκτήτες τα τελευταία χρόνια να καταφεύγουν σε ναυπηγεία του εξωτερικού για τη ναυπήγηση και μερικές φορές και για τη συντήρηση των πλοίων τους. Επισημάνθηκε ότι η Ελλάδα διαθέτει τεχνογνωσία για ναυπήγηση και μετασκευή πλοίων και μπορεί να εξυπηρετήσει αυτές τις ανάγκες, ωστόσο θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι κατάλληλες νομικές, τεχνικές και διαδικαστικές παράμετροι για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με σοβαρότητα και να οικοδομηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας με τα ελληνικά ναυπηγεία.

Στο πλαίσιο των αναγκαίων δράσεων με σκοπό την επανεκκίνηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας προτάθηκε κατά προτεραιότητα η δημιουργία ενός Κρατικού Φορέα παροχής εγγυήσεων ανέγερσης πλοίων, κατά το παράδειγμα του export agency της Δανίας, που θα εξασφαλίζει την έκδοση refund guarantees από τα ελληνικά ναυπηγεία. Παράλληλα τονίστηκε η ανάγκη συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής, επενδύσεων σχετικών με την ανανέωση ή μετασκευή πλοίων που δραστηριοποιούνται τουλάχιστον μεταξύ δύο κρατών μελών της ΕΕ, καθώς και η διεκδίκηση αδιάθετων κεφαλαίων άλλων χωρών. Ο ίδιος μηχανισμός θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για την περιβαλλοντική αναβάθμιση του διαθέσιμου στόλου που δραστηριοποιείται στην εγχώρια αγορά καθώς η δράση αυτή θα δημιουργήσει οφέλη, όχι μόνο για τον ναυπηγοκατασκευαστικό τομέα, αλλά και για ολόκληρη την οικονομία, οδηγώντας τόσο στην ενίσχυση της ναυπήγησης όσο και της απασχόλησης.

Σχετικά με τα πλοία που εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές, επισημάνθηκε η αναγκαιότητα διεύρυνσης του διαγωνιστικού ορίζοντα επιδότησής τους, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η ενδυνάμωση της δανειοληπτικής ικανότητας των δραστηριοποιούμενων επιχειρήσεων, για την εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης και την ανανέωση του στόλου δημόσιας υπηρεσίας.

Ο ΑΝΥΕΘΑ κ. Βίτσας άκουσε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις εν λόγω προτάσεις και συμφώνησε πως είναι απαραίτητο να δοθεί έμφαση στην αύξηση των επενδύσεων στον κλάδο της ναυτιλίας και ναυπήγησης. Τόνισε, επίσης, την ανάγκη ενοποίησης της ναυπηγικής και ναυπηγοκατασκευαστικής βιομηχανίας σε έναν ενιαίο φορέα πολιτικής.