OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ο κλάδος της ναυτιλίας θα παραμείνει ασταθής αλλά απολύτως απαραίτητος και το τρέχον έτος, σύμφωνα με εκτιμήσεις της εκ των κορυφαίων εταιρειών ορκωτών ελεγκτών Moore Stephens. Αν και δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος για να είναι κάποιος αισιόδοξος, εντούτοις δεν είναι όλα τόσο μαύρα όσο φαίνονται εκ πρώτης όψεως, σύμφωνα με τον Richard Greiner αναλυτή συνεργάτη της Moore Stephens.

Τα πιο δύσκολα εντοπίζονται στις ναυτιλιακές εταιρείες που διαθέτουν στόλους με πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, όπως επίσης και στα containerships. Αντιθέτως, στα δεξαμενόπλοια οι προοπτικές είναι πολύ καλύτερες. Αυτή η εκτίμηση αποτυπώνεται και στις συστάσεις των οίκων αξιολόγησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο οίκος Stifel αναβαθμίζει τις συστάσεις για τις μετοχές των εισηγμένων στο χρηματιστήριο εταιρειών δεξαμενόπλοιων, ενώ την ίδια στιγμή υποβαθμίζει τις προοπτικές των μετοχών των εταιρειών με πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, ακόμη κι αν πρόκειται για εταιρείες που ανήκουν στον ίδιο όμιλο.

Ειδικότερα, ο αναλυτής του Stifel Benjamin J. Nolan αναβαθμίζει σε σύσταση «buy» τις μετοχές της Scorpio Tankers, ενώ την ίδια στιγμή υποβαθμίζει από «buy» σε «hold» τις μετοχές της Scorpio Bulkers, που δραστηριοποιείται στο ξηρό χύδην φορτίο.

Ανάλογη είναι η σύσταση της Stifel και για δύο εταιρείες του ομίλου Navios της Αγγελικής Φράγκου. Αναβαθμίζει τις προοπτικές της Navios Maritime Αcquisition Corporation που δραστηριοποιείται στα δεξαμενόπλοια και υποβαθμίζει σε «sell» τη μετοχή της Navios Maritime Holdings που δραστηριοποιείται στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου. Δεν διστάζει μάλιστα να μιλήσει και για κίνδυνο πτωχεύσεων εάν η κατάσταση στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου χειροτερεύσει.

Ο οίκος αξιολογήσεων δεν αναμένει σημαντική βελτίωση της αγοράς ξηρού χύδην φορτίου μέχρι το 2017. Αντιθέτως βλέπει να παραμένουν θετικές οι προοπτικές για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων και το 2016. Προχωρώντας στη σύσταση «buy» για τις μετοχές της Tsakos Energy Navigation (TEN) ο Stifel επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η αγορά δεξαμενόπλοιων συνεχίζει να είναι το έπαθλο της ναυτιλίας, καθώς όσο η τιμή του αργού παραμένει σε χαμηλά επίπεδα η ζήτηση θα αυξάνεται.

Επίσης διαβλέπει μέχρι το 2018 ικανοποιητικούς ναύλους για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού αν και αναμένεται να παρατηρηθεί κάποια πτώση στους ναύλους των πλοίων μεταφοράς αργού.Πάντως, σύμφωνα με τον Moore Stephens, δεδομένου ότι ο δείκτης Baltic Dry Index αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα χαμηλά όλων των εποχών (χθες σημείωσε νέο αρνητικό ρεκόρ στις 445 μονάδες), χάρη στην υποτονική ζήτηση από την Κίνα μπορεί να υπάρξει αλλαγή κατεύθυνσης εάν ο κλάδος μειώσει τον αριθμό νέων παραγγελιών και ταυτόχρονα αυξήσει τον ρυθμό διάλυσης των πλοίων.

Τόσο σε ό,τι αφορά το πρώτο όσο και το δεύτερο, τα αρχικά μηνύματα είναι θετικά. Σημειώνεται ότι το 2015 οι νέες παραγγελίες σε bulker ανήλθαν, σύμφωνα με την Allied Shipbroking, σε 306, μεταφορικής ικανότητας 19,45 εκατ. dwt έναντι 795 πλοίων, 66,8 εκατ. dwt το 2014, ενώ επίσης οι διαλύσεις αυξήθηκαν στα 420 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου συνολικής μεταφορικής ικανότητας 30,43 εκατ. dwt, όταν το 2014 διαλύθηκαν μόλις 305 πλοία μεταφορικής ικανότητας 15,5 εκατ. dwt. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2015 οδηγήθηκαν σε διάλυση 93 capesize πλοία (15,59 εκατ. dwt) έναντι μόλις 23 ανάλογου μεγέθους (120.000 dwt και άνω) μεταφορικής ικανότητας 15,5 εκατ. dwt το 2014.

Η Bimco εκτιμά από την πλευρά της ότι η ανάπτυξη του στόλου το 2016 θα φτάσει το 2%, όταν το 2015 αυξήθηκε σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο G. Moundreas κατά 2,5% και ήταν αυτό το χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων χρόνων.

πηγή: http://www.naftemporiki.gr/finance/story/1050870/se-axartografita-nera-i-nautilia