Την άμεση λήψη μέτρων από τη σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO Marine Environment Committee -MEPC), που αρχίζει σήμερα τις εργασίες της στο Λονδίνο, ζητεί η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα σχετικά με τους αέριους ρύπους CO2 από τη ναυτιλία.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) πιέζει γιατί θέλει να εξασφαλίσει ότι ο ΙΜΟ θα υιοθετήσει όσο το δυνατόν πιο σύντομα το νέο σύστημα συλλογής δεδομένων εκπομπών CO2 (monitoring reporting and verification-MRV) από τα πλοία, ένα σύστημα το οποίο θα διευκολύνει στη συνέχεια την πιθανή ανάπτυξη πρόσθετων μέτρων μείωσης των εκπομπών CO2.
Η ναυτιλία, ενώ μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, συνεισφέρει μόλις κατά 2% στους παγκόσμιους ρύπους.
Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ICS Peter Hinchliffe, αν ο ΙΜΟ καθυστερήσει, τότε η διεθνής ναυτιλία θα βρεθεί αντιμέτωπη με το «ευρωπαϊκό MRV» καθώς, όπως εκτιμά η Ε.Ε., δεν θα πεισθεί από τον ΙΜΟ να καθυστερήσει και άλλο την εφαρμογή του αναμένοντας πότε ο διεθνής οργανισμός θα καταλήξει σε αποφάσεις. Και η ελληνική ναυτιλία έχει εκφράσει και αυτή τις αντιρρήσεις της στο «ευρωπαϊκό MRV» καθώς «πηγαίνει πέραν των νομοθετικών ρυθμίσεων που δρομολογούνται στον ΙΜΟ. Η Ένωσή
πιέζει ώστε να ληφθούν υπ’ όψιν οι ιδιαιτερότητες του τομέα των χύδην μεταφορών και ειδικότερα του tramp shipping, αλλά κυρίως για να προκριθούν διεθνείς λύσεις μέσω του ΙΜΟ».
Εν όψει αυτού του «κενού» η ολλανδική προεδρία διοργάνωσε το διήμερο 14-15 Απριλίου άτυπο συμβούλιο υπουργών Μεταφορών και Περιβάλλοντος προκειμένου να συζητηθεί τι θα γίνει με τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές και πώς θα συμβάλουν αυτοί οι δύο τομείς στη μείωση των εκπομπών CO2. Μιλώντας στη σύνοδο η Sharon Dijksma, υπουργός Περιβάλλοντος της Ολλανδίας, τόνισε την ανάγκη η Ε.Ε. να συνεργαστεί με όλα τα κράτη-μέλη της Διεθνούς Οργάνωσης Πολιτικής Αεροπορίας Οργάνωση (ICAO) και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για μια φιλόδοξη, ρεαλιστική προσέγγιση σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το Lobby των περιβαλλοντικών οργανώσεων εκφράζει φόβους ότι η ολλανδική προεδρία μεταφέρει την ευθύνη των αποφάσεων από την Ε.Ε. στον ΙΜΟ.
Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, οι φορείς της ναυτιλίας υποστηρίζουν τη δράση μέσω του ΙΜΟ καθώς η ναυτιλία είναι μία διεθνής δραστηριότητα και τα όποια μέτρα λαμβάνονται και την αφορούν θα πρέπει να είναι διεθνή και όχι περιφερειακά. Όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η ευρωπαϊκή ένωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης, η ECSA, υποστηρίζει πλήρως την πρωτοβουλία της ολλανδικής προεδρίας όπως σημείωσε σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της ECSA Niels Smedegaard. «Η ναυτιλιακή βιομηχανία εγκρίνει τη συμφωνία του Παρισιού και έχει δεσμευτεί για φιλόδοξες μειώσεις εκπομπών CO2 σε όλο τον εμπορικό στόλο» τόνισε ο πρόεδρος της ΕCSA.