Οι αντιδράσεις στις αποφάσεις του ΙΜΟ για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας

Θετικές είναι οι πρώτες αντιδράσεις από σημαντικούς φορείς και οργανισμούς σχετικά με την απόφαση που έλαβε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) για την μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου (GHG) που προέρχονται από τη ναυτιλία . ΟΗΕ, Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Ένωση Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA) χαιρέτισαν με θέρμη τις αποφάσεις που λήφθηκαν κατά την 70η σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (ΜΕPC) του ΙΜΟ.
Το πακέτο των μέτρων περιλαμβάνει την υιοθέτηση το 2020 σε παγκόσμια κλίμακα του ορίου του 0,5% σε ότι αφορά την περιεκτικότητα των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο, καθώς και την εφαρμογή έως το 2019 ενός παγκόσμιου υποχρεωτικού συστήματος συλλογής δεδομένων για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Επίσης η 70η σύνοδος της MEPC αποφάσισε τον χαρακτηρισμό της Βόρειας και της Βαλτικής Θάλασσας ως περιοχών NECA (Nitrogen Emission Control Area).
Σε γενικές γραμμές αποφασίστηκε ένας οδικός χάρτης για την ανάπτυξη μέχρι το 2023 μίας συνολικής στρατηγικής από την πλευρά του IMO αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Σύμφωνα με δηλώσεις εκπροσώπου του Γ.Γ. του ΟΗΕ κ. Ban Ki Moon, τα βήματα που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι τώρα είναι σημαντικά προκειμένου τα μέλη του IMO σε συνεργασία με τη ναυτιλιακή βιομηχανία να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις της Συμφωνίας του Παρισιού σε σχέση με την κλιματική αλλαγή, η οποία τίθεται σε ισχύ στις 4 Νοεμβρίου.
Από την πλευρά του ο IMO, που αποτελεί συλλογικό όργανο του ΟΗΕ, χαρακτήρισε τα μέτρα ως “ορόσημο στην προσπάθεια για έλεγχο των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία”.
Εξάλλου, ο Γενικός Γραμματέας του IMO, κ. Kitack Lim, επικέντρωσε στη σημασία του νέου υποχρεωτικού συστήματος συλλογής δεδομένων ως ένα από τα τρία βήματα που πρόκειται να λάβουν χώρα αποσκοπώντας στη δημιουργία μιας βάσης δεδομένων που θα διευκολύνει και θα ενισχύσει την διεξαγωγή ενός αντικειμενικού, διαφανούς και περιεκτικού διαλόγου για την λήψη αποφάσεων πολιτικής στο πλαίσιο της MEPC.
Από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής οι αποφάσεις του ΙΜΟ χαρακτηρίζονται ως θετικές, λίγες μόνο εβδομάδες έπειτα από την λήψη αντίστοιχων μέτρων από την Ε.Ε. για την καταπολέμηση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου από την αεροπορική βιομηχανία.
Πιο συγκεκριμένα, η Επίτροπος Μεταφορών, κ. Violeta Bulc, δήλωσε τα εξής: “Τρεις εβδομάδες μετά τη συμφωνία ως προς τις αεροπορικές μεταφορές, στο Μόντρεαλ το momentum για παγκόσμια δράση σχετικά με το κλίμα παραμένει ισχυρό. Πρόκειται για μια παγκόσμια προσπάθεια αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και εκσυγχρονισμού της οικονομίας”.
Ο Γενικός Γραμματέας της ECSA, κ. Patrick Verhoeven τόνισε τη σημασία της καταγραφής των εκπομπών αέριων ρύπων του θερμοκηπίου καθώς θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν για να καθοριστεί η συνεισφορά της διεθνούς ναυτιλίας στην επίτευξη των στόχων για το κλίμα που έθεσε η COP21 στο Παρίσι, το προηγούμενο έτος.

πηγή (άρθρο & φώτο): http://www.naftikachronika.gr/2016/11/02/oi-antidraseis-stis-apofaseis-tou-imo-gia-ti-meiosi-tou-perivallontikou-apotypomatos-tis-naftilias/