IMG_4792-min

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Κυρίες και Κύριοι,

Για ακόμα έναν χρόνο, το 2021, αντιμετωπίσαμε τα προβλήματα της πανδημίας, τόσο στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην διακίνηση γενικότερα των φορτίων, όσο και στην λειτουργία των πλοίων μας, με αντίβαρο βέβαια την  αύξηση, από τις αρχές του περασμένου έτους, των μεταφορών,  και αναφέρομαι στο dry, η οποία οδήγησε στην αλματώδη άνοδο της ναυλαγοράς όλων των size πλοίων και η οποία σε γενικές γραμμές ακολουθεί και το 2022,  παρά την διόρθωση κατά το τέλος του 2021 και τις αρχές του τρέχοντος έτους.

Σήμερα, αιφνιδιαστική συνθήκη ο Ρώσο – Ουκρανικός πόλεμος, και μάλιστα   σε μία περιοχή κομβική για τις μεταφορές, όπως είναι η Μαύρη και η Αζοφική θάλασσα, ο οποίος δημιουργεί αναταράξεις στις εμπορικές δραστηριότητες και την ομαλή λειτουργία των πλοίων μας . Ένας πόλεμος που δημιουργεί ανασφάλεια, αφού αλλάζει το status quo και σαφώς πλήττει  άμεσα τον κλάδο της Ναυτιλίας.

Θετικό ωστόσο παραμένει το γεγονός  ότι τα υπό Ελληνική σημαία  και πλοιοκτησία πλοία είχαν περιορισμένη παρουσία κατά την έναρξη του πολέμου στην περιοχή και σε κάθε περίπτωση δεν είχαμε θύματα Έλληνες ή αλλοδαπούς ναυτικούς μας, αλλά ούτε και εκτεταμένες ζημιές επί των πλοίων μας.

Αχαρτογράφητα τα νερά σίγουρα και, κατά συνέπεια, ψάχνουμε λύσεις με την ευχή πρωτίστως να λήξει άμεσα ο πόλεμος και η αποτρόπαια σφαγή και βέβαια κατόπιν να ομαλοποιηθεί η κατάσταση.

Πέραν όλων αυτών των δυσμενών συνθηκών επανερχόμενοι στην κανονική ροή των πραγμάτων, θα πρέπει να αναφερθούμε και στα τρέχοντα θέματα, με κύριο την στρατηγική της πράσινης ανάπτυξης που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, θέτοντας νέους στρατηγικούς στόχους σε όλους σχεδόν τους κλάδους, εντάσσοντας την ναυτιλία στους στόχους απανθρακοποίησης και επιταχύνοντας την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου σε καθαρότερα καύσιμα, με σκοπό την μείωση του κλιματικού της αποτυπώματος. Οι τεχνολογίες όμως εκείνες που θα οδηγήσουν την ναυτιλία στην απανθρακοποίηση δεν έχουν ακόμα ωριμάσει, τα νέα εναλλακτικά καύσιμα δεν υπάρχουν σε επάρκεια και τα περισσότερα λιμάνια δεν έχουν τις κατάλληλες υποδομές, έτσι ώστε η πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας να επιτευχθεί στους χρόνους που ορίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Ελληνική Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων, μπροστά σε αυτό το νέο κανονιστικό πλαίσιο, πρόκειται να αντιμετωπίσει μεγάλες προκλήσεις και, παρότι το shortsea αποτελεί τον τομέα της ναυτιλίας που ευνοεί την εφαρμογή νέων φιλικότερων προς το περιβάλλον τεχνολογιών, λειτουργεί μέσα σε ένα αναχρονιστικό εθνικό κανονιστικό πλαίσιο, το οποίο, όχι μόνο δεν υποστηρίζει την ενεργειακή αναβάθμιση του κλάδου, αλλά συστηματικά την αποτρέπει.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, η Ένωσή μας δραστηριοποιήθηκε άμεσα, έχοντας συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και το ΝΕΕ, επισημαίνοντας τις αδυναμίες των νέων νομοθετημάτων και προτείνοντας λύσεις.

Συγκεκριμένα:

  • Με τον Covid-19 πέτυχε:
  • Την ένταξη της ΝΜΑ στους κινδύνους για μέτρα στήριξης πλοίων και ναυτικών,
  • Τον κατ’ εξαίρεση και κατά προτεραιότητα εμβολιασμό στην Χώρα των πληρωμάτων Ελληνικών και Ελληνόκτητων πλοίων με την χρήση προσωρινού ΑΜΚΑ στους αλλοδαπούς ναυτικούς.
  • Στην Ρώσο-Ουκρανική κρίση συγκέντρωσε επίσης στοιχεία, είχε συνεχείς επαφές με αρμόδια Υπουργεία και συνέβαλε ουσιαστικά στην ασφάλεια πλοίων (Ελληνικών και Ελληνόκτητων) και πληρωμάτων τους, αλλά και στην απεμπλοκή τους από τις επίμαχες περιοχές.
  • Στα περιβαλλοντικά θέματα στον ΙΜΟ και ΕΕ συνέβαλε ουσιαστικά:
  • Στην ανάδειξη κάποιων βασικών θεμάτων (μείωση ταχύτητας πλοίων, αυστηροποίηση του EEDI, SEMP, μη ύπαρξη εναλλακτικών καυσίμων σε επαρκείς ποσότητες, μη δυνατότητα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα Ευρωπαϊκά λιμάνια, κλπ), στοχεύοντας στην καλύτερη προσέγγιση και ορθολογιστική αντιμετώπισή τους. Αναδείξαμε ιδιαίτερα την έλλειψη επάρκειας εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και την έλλειψη υποδομών στα περισσότερα λιμάνια, τονίζοντας ότι η ναυτιλία είναι έτοιμη να συνεισφέρει στην πράσινη μετάβαση, όταν οι νέες τεχνολογίες θα έχουν ωριμάσει και θα διατίθενται σε ποσότητες ικανές για την κάλυψη του κλάδου.
  • Σε Εθνικό επίπεδο προωθήσαμε την επίλυση, εκκρεμών χρόνιων θεμάτων όπως:
  • Στην Πλοήγηση με την έκδοση του Κανονισμού για “Pilot Exception Certificate” και συνεχίζει τις προσπάθειες για περαιτέρω βελτίωση του (3 καταπόπλοι την νύκτα, συμπερίληψη Δ/Ξ).

Παράλληλα προωθεί την επανεξέταση και επαναπροσδιορισμό της χωρητικότητας των υπόχρεων για πλοήγηση πλοίων (3.000gt για όλες τις κατηγορίες, 5.000gt για πλοία της “Shortsea” ναυτιλίας).

  • Στην ρυμούλκηση γίνεται ανάλογη προσπάθεια για αναπροσαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας στο κοινοτικό κεκτημένο, καθώς και αντίστοιχο επαναπροσδιορισμό χωρητικότητας των προς ρυμούλκηση πλοίων.
  • Στην «Οργανική σύνθεση πλοίων» 1.500-3.000gt, συνεχίζονται οι προσπάθειες προς ΥΝΑΝΠ σε συνεργασία με ΝΕΕ, ενώ προτείνει σε περίπτωση διευθέτησης την αύξηση σπουδαστών/τριών ΑΕΝ κατά μια ακόμη θέση, γεγονός που θα συμβάλει θετικά στην απορρόφηση τους και πρακτική εκπαίδευσή τους.
  • Στην προώθηση των διαδικασιών του “the same risk areaμε όμορα Κράτη, παρά τις δυσκολίες, συνεχίζεται η προσπάθεια προώθησης του θέματος μετά την ανάδειξη του Φορέα Διαχείρισης, για υλοποίηση.
  • Στην εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος εισροών-εκροών και GPS στα εφοδιαστικά πλοία συνέβαλε ουσιαστικά στην βελτίωση των τεχνικών προδιαγραφών και διαδικασιών, όπως και στην εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Μητρώου δεξαμενών.
  • Στο όριο ηλικίας στα πλοία, που διακινούν ναυτιλιακά καύσιμα, πέτυχε την κατάργησή του.
  • Στην επιβολή τέλους στα πλοία που καταπλέουν σε εγκαταστάσεις επιχειρήσεων που έχουν παραχωρηθεί/εκμισθωθεί από τον ΟΛΠ και μετά την άρνηση διευθέτησης προσέφυγε στην Δικαιοσύνη επιδιώκοντας λύση.
  • Στην συμπλήρωση του θετικού πλαισίου για τις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες (Ν. 3551/07), συνέβαλε θετικά στην έκδοση/τροποποίηση των συναφών ΚΥΑ, για εργασίες πληρώματος, για εκτέλεση ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών σε όλα τα αγκυροβόλια της Χώρας, στην λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος έκδοσης αδειών για εκτέλεση ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών.
  • Στην ανακύκλωση των πλοίων συνέβαλε ουσιαστικά στην βελτίωση της περιβαλλοντικής Εθνικής νομοθεσίας αλλά και στην εφαρμογή του νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού (1257/13).

Επιπλέον, ανέδειξε το θέμα της μη κάλυψης από τον προαναφερθέντα Κανονισμό των πλοίων κάτω των 500gt σε ανάλογες περιπτώσεις και ήδη συγκροτήθηκε Επιτροπή για μελέτη/εισήγηση.

  • Στην έκδοση του Κανονισμού για ασφαλή ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια, ήταν επίσης ενεργή η συμμετοχή.
  • Στην μείωση ή κατάργηση του υψηλού ΦΠΑ (ποσοστού 24%) στις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες, πέτυχε την τροποποίηση του άρθρου 104 του Τελωνειακού Κώδικα και συνεχίζει προσπάθειες για την έκδοση οικείας Απόφασης από ΑΑΔΕ, για τα κριτήρια/προϋποθέσεις και για την ανακήρυξη των μονάδων ναυπηγοεπισκευής ως Ελευθέρων Τελωνειακών Συγκροτημάτων.
  • Στην θαλάσσια ζώνη λιμένα Ελευσίνας ή Ασπροπύργου, πέτυχε την μείωση κατά 50% του συναφούς τέλους προσόρμισης των πλοίων.
  • Στην Εθνική ενιαία πλατφόρμα Λιμενικής Υπηρεσίας, σε συνεργασία και με το ΝΕΕ, συνέβαλε θετικά στην υιοθέτηση και διαχείριση αυτής από το Κράτος.
  • Στην Ειδικότητα του Ναυτόπαιδα, που προβλέπεται μόνο σε πλοία χωρητικότητας άνω των 40.000gt, πρότεινε την αντικατάσταση μιας θέσης ναύτη με ναυτόπαιδα αφού ο ναυτόπαις μετά από τρεις μήνες γίνεται ναύτης.

Τα προβλήματα λοιπόν, που αντιμετωπίζει ο κλάδος της shortsea ναυτιλίας καθημερινά, εκτείνονται σε πολλά μέτωπα και σε αρκετές περιπτώσεις θέτουν εμπόδια στον εκσυγχρονισμό και την εύρυθμη λειτουργία του στόλου.

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Η Ένωσή μας, τα μέλη και ιδιαίτερα το Δ.Σ. αυτής, ως μια συμπαγής ομάδα συνεργάζεται αδιάληπτα  με τους αρμόδιους φορείς και  συνεισφέρει στην επίλυση παθογενειών που εμποδίζουν την ανάπτυξη του κλάδου μας, προωθώντας τις θέσεις της συντονισμένα και θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους. Με την ίδια  ομάδα λοιπόν σκοπεύουμε να συνεχίσουμε την επόμενη τριετία. Άλλωστε  ομάδα που φέρνει αποτελέσματα δεν την αλλάζεις.

Η ενεργειακή μετάβαση του κλάδου και η εναρμόνισή του με την στρατηγική της ΕΕ για πράσινη ανάπτυξη είναι αναγκαία, ώστε η ναυτιλία να συμβαδίσει με τις επιταγές του παρόντος και του μέλλοντος και να καταστεί οικονομικά βιώσιμη.

Ο στόχος της ενεργειακής μετάβασης της ναυτιλίας όμως, η υιοθέτηση των νέων φιλικότερων προς το περιβάλλον τεχνολογιών, η χρήση εναλλακτικών καυσίμων, δεν μπορούν να καταστούν εφικτά στα πλαίσια του υφιστάμενου περιβάλλοντος που διέπει τον κλάδο μας.

Βασικός στόχος της Ένωσής μας λοιπόν για την επόμενη τριετία είναι η καθοριστική μας συμβολή στην αναδιαμόρφωση του περιβάλλοντος, μέσα στο οποίο λειτουργεί η ναυτιλία και η εξάλειψη των παθογενειών που το διέπουν. Η διαμόρφωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα υποστηρίζει την πράσινη μετάβαση του κλάδου, προωθώντας τις Ελληνικές τεχνολογίες και παρέχοντας τα απαραίτητα κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό του στόλου και την συμβολή του στην κλιματική ουδετερότητα.

Η διαμόρφωση ενός εκσυγχρονισμένου κανονιστικού πλαισίου θα είχε άμεσα αποτελέσματα:

  1. Στην πράσινη ανάπτυξη και ενεργειακή μετάβαση του στόλου, καθιστώντας τον Ελληνικό στόλο σύγχρονο , βιώσιμο και ανταγωνιστικό
  2. Υιοθέτηση νέων φιλικότερων προς το περιβάλλον τεχνολογιών με ταυτόχρονη ανάπτυξη του Ελληνικού ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου καθώς και εγχώριου εξοπλισμού
  3. Νέες θέσεις εργασίας για τους ναυτικούς με την επιστροφή πλοίων στο Ελληνικό νηολόγιο.
  4. Λιμάνια περισσότερο ελκυστικά και ανταγωνιστικά, με αποτέλεσμα την αύξηση της διακίνησης αγαθών από τους ναυλωτές.

Τέλος, αν και αυτό αποτελεί την αρχή, ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου τα μέλη του Δ.Σ. και της ΕΕΝΜΑ για την πολύτιμη βοήθειά τους και τον χρόνο τους για την επίλυση των θεμάτων της Ένωσης, για την συνεισφορά τους και την πολύτιμη βοήθειά τους, τόσο στην Ένωση όσο και για τις πολυάριθμες χορηγίες τους σε ολόκληρο το ναυτιλιακό και όχι μόνο φάσμα, και ειδικά στο Λιμενικό Σώμα, καθώς επίσης και τους συνεργάτες μας στην Ένωση, που πραγματικά δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό.