european parliament logo

 

 

Emissions Trading System: Οι ευρωβουλευτές πιέζουν για άμεσες λύσεις

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό δίκαιο νομοθετική πρόταση στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα, για την αναθεώρηση του συστήματος της ΕΕ για την παρακολούθηση, την καταγραφή και την επαλήθευση των εκπομπών CO2 από τις θαλάσσιες μεταφορές (ο «κανονισμός MRV της ΕΕ») και να την ευθυγραμμίσει με τις νέες απαιτήσεις του ΙΜΟ.

Στην προτεινόμενο κείμενο που εγκρίθηκε από τους ευρωβουλευτές  (62 ψήφοι υπέρ 3 κατά και 13 αποχές) , η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου φάνηκε ικανοποιημένη από το σκεπτικό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ψήφισε με την κατάθεση τροπολογίας, ορισμένες ακόμα πιο αυστηρές διατάξεις από την αρχική πρόταση, ώστε να συμπεριληφθούν τα πλοία χωρητικότητας 5.000 gross tonnage και άνω στο Emissions Trading System (ETS) της ΕΕ.

Παράλληλα τα μέλη της αρμόδιας Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου εισήγαγαν δεσμευτικές απαιτήσεις προς τις ναυτιλιακές εταιρείες για τη μείωση των μέσων ετήσιων εκπομπών CO2 ανά μεταφορικό έργο, για όλα τα πλοία τους, κατά τουλάχιστον 40% έως το 2030.

Tα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου διατύπωσαν την άποψη ότι δεν υπάρχει επαρκής πρόοδος στον ΙΜΟ αναφορικά με το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας και ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επανεξετάσει τις δράσεις του Οργανισμού σχετικά με το θέμα αυτό, συμπεριλαμβανομένων των στόχων της Συμφωνίας του Παρισιού.

Μετά τη συνεδρίαση Ολομέλειας στις 14-17 Σεπτεμβρίου στο Στρασβούργο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τα κράτη μέλη για την τελική διαμόρφωση της νομοθεσίας.

Υπενθυμίζεται ότι η κ. Von der Leyen, σε μία από τις πρώτες ομιλίες της, τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2019, στη διάσκεψη του ΟΗΕ στη Μαδρίτη για την κλιματική αλλαγή, υποσχέθηκε –ή μάλλον δεσμεύτηκε–, παρουσιάζοντας το πρόγραμμα «European Green Deal», ότι η Ευρώπη θα αποτελέσει την πρώτη «περιβαλλοντικά ουδέτερη» ήπειρο έως το 2050.

Η απόφαση αυτή έχει φέρει θύελλα αντιδράσεων στους κόλπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας καθώς ερμηνεύεται ως μια μονομερής κίνηση από πλευράς Βρυξελλών ενώ στελέχη της αγοράς εκλαμβάνουν την απόφαση του ΕΚ ως μία «προτροπή» προς τον ΙΜΟ να επιταχύνει την διαμόρφωση και εφαρμογή των διεθνών κανόνων του.