Αποτελέσματα της 71ης Συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ

Στο πλαίσιο της 71ης Σύνοδου της MEPC τα βασικά θέματα που συζητήθηκαν και οι σχετικές αποφάσεις αφορούσαν :

  • Consideration and Αdoption of Αmendments to Μandatory Instruments.

Υιοθετήθηκαν οι τροποποιήσεις του Κανονισμού 13 του Παραρτήματος VI της MARPOL, για τον καθορισμό του Αγγλικού Καναλιού, της Βόρειας και Βαλτικής θάλασσας, ως περιοχές ελέγχου των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOXECAS), από  01/01/2021.

Εγκρίθηκε επίσης κατ’ αρχή το σχέδιο των τροποποιήσεων του Κανονισμού 21 του Παραρτήματος VI της MARPOL σχετικά με τους συντελεστές γραμμών αναφοράς (EEDI reference lines parameters) , σε πλοία κατηγορίας RO-RO Cargo και RO-RO Passenger. Το θέμα θα επαναφερθεί για συζήτηση και τελική έγκριση στην επόμενη Σύνοδο της MEPC .

  • Hamdful Aquatic Organisms In Ballast water.

Η Δ.Σ  BWM, θα τεθεί σε ισχύ την 8 Σεπτεμβρίου 2017, αφού μετά την κύρωση της και από την Χώρα μας (26/06/2017), και άλλα  59 Κράτη Μέλη αντιπροσωπεύουν το 68% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Στα πλαίσια των δεδομένων αυτών συζητήθηκαν περαιτέρω και λήφθηκαν αποφάσεις σχετικά με :

  • Την αναθεώρηση των Οδηγιών G8- Υποχρεωτικός Κώδικας για έγκριση συστημάτων Διαχείρισης Έρματος.

Οι νέες αναθεωρημένες Οδηγίες G8, όπως αποφασίστηκε στην προηγούμενη Σύνοδο της MEPC θα τεθούν σε ισχύ την 28η Οκτωβρίου 2018, για τις εγκρίσεις τύπου (νέα συστήματα) και την 28η Οκτωβρίου του 2020, για νέες εγκαταστάσεις στα πλοία, δηλ. μετά την προαναφερθείσα ημερομηνία τα όποια συστήματα BWM εγκατασταθούν στα πλοία, πρέπει να είναι εγκεκριμένα και κατασκευασμένα με βάσει τις νέες αναθεωρημένες τεχνικές  προδιαγραφές. Στην παρούσα Σύνοδο η Επιτροπή, ενέκρινε κατ’ αρχή σχέδιο υποχρεωτικού Κώδικα για την έγκριση των Συστημάτων Επεξεργασίας Έρματος (Code for approval of Ballast Water Management Systems), προκειμένου η εφαρμογή τους να καταστεί υποχρεωτική. Το σχετικό σχέδιο θα συζητηθεί και τελικά θα υιοθετηθεί στην επόμενη (72η) Σύνοδο της MEPC.

  • Το Σχέδιο Οδηγιών για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Εγκρίθηκε σχέδιο Οδηγιών για τις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, όπου δεν καθίσταται εφικτή την απόρριψη έρματος σύμφωνα με τις απαιτήσεις των Κανονισμών D1 και D2 (Ballast Water Exchange Standard).

Σύμφωνα με τις Οδηγίες, όπου λόγω έκτακτης ανάγκης (π.χ λόγω ενδεχόμενης βλάβης συστήματος, μη πλήρωσης των απαιτήσεων απόρριψης σε συγκεκριμένη περιοχή του έρματος κ.λπ), δεν επιτρέπεται σε πλοίο να απορρίψει το έρμα σε περιοχή λιμένα, επειδή αυτό δεν θα είναι επεξεργασμένο, θα έχει την δυνατότητα σε συνεργασία με την αρμόδια Αρχή λιμένα να προβεί σε συγκεκριμένα μέτρα, όπως π.χ ελεγχόμενη απόρριψη, αλλιώς διατήρηση του έρματος.Οι σχετικές Οδηγίες θα επανεξεταστούν στο προσεχές μέλλον υπό το φως νέων δεδομένων κατά την περίοδο απόκτησης εμπειρίας.

  • Την Εγκύκλιο για πλοία που δεν απαιτείται συμμόρφωση με τα πρότυπα του Κανονισμού D-2.

Ο Κανονισμός D-2, αναφέρεται στα κριτήρια των απορρίψεων του έρματος και περαιτέρω καθορίζεται η ελάχιστη περιεκτικότητα σε μικροοργανισμούς.

Με το σχέδιο της εγκυκλίου εγκρίνεται, και δεν απαιτείται να συμμορφώνονται τα πλοία αυτά με τα πρότυπα του προαναφερθέντος  Κανονισμού, εφόσον δραστηριοποιούνται σε περιοχές, όπου δεν είναι εφικτό να εκτελούν απορρίψεις έρματος σύμφωνα με τις διατάξεις των Κανονισμών Β-4  (πργ. Β.4.1 δηλ. βάθος θάλασσας 200 τουλάχιστον μέτρα και απόσταση 200 ν. μιλίων από την πλησιέστερη ακτή) και D1 κριτήρια, (δηλ. at least 95 percent volumetric exchange of Ballast Water). Στις περιπτώσεις αυτές τα πλοία θα πρέπει να καταγράφουν τους λόγους, για τους οποίους δεν ήταν εφικτή η ανταλλαγή έρματος. 

  • Την Αναθεώρηση Οδηγιών G6

Στα πλαίσια της προηγούμενης Συνόδου είχε κατ’ αρχή συμφωνηθεί η αναγκαιότητα τροποποίησης των εν λόγω Οδηγιών. ε τις Οδηγίες αυτές υπενθυμίζεται, ότι παρέχονται γενικές πληροφορίες, και εναλλακτικές μέθοδοι, για την απόρριψη έρματος των πλοίων.Προς τούτο αποφασίστηκε, όλες οι πληροφορίες μιας ανταλλαγής έρματος να καταγράφονται σε reporting form.

  • Την Έγκριση εγκυκλίου, για τα πλοία, που εξαιρούνται από την εφαρμογή της Σύμβασης.

Κατά την  70η Σύνοδο της MEPC η Βραζιλία, είχε υποβάλει αίτημα, για την εξέταση της δυνατότητας εκτέλεσης διεθνούς πλου, για πλοίο που δραστηριοποιείται στην επικράτεια Κ.Μ, και μεταβαίνει στην επικράτεια άλλου Κ.Μ,  για εκτέλεση εργασιών επισκευής /μετασκευής,  χωρίς να έχει την υποχρέωση εγκατάστασης συστήματος BWM.

Στα πλαίσια αυτών των δεδομένων, δεν είχε ληφθεί τότε απόφαση, και επαναφέρθηκε το θέμα για συζήτηση/ έγκριση. Στην παρούσα Σύνοδο τελικά υιοθετήθηκε, ότι στις μεμονωμένες αυτές περιπτώσεις η Αρχή Κ.Μ θα επιβεβαιώνει, ότι το πλοίο έχει πλήρως απορρίψει όλο το έρμα και τα υπολείμματα έρματος, καθώς και τα ιζήματα σύμφωνα με τις διαδικασίες, που ορίζονται στο Σχέδιο Διαχείρισης Έρματος του πλοίου και αναμφίβολα τότε το πλοίο θα επιτρέπεται, να εκτελέσει τον συγκεκριμένο διεθνή πλου χωρίς την απαίτηση βέβαια εγκατάστασης συστήματος BWM.

  • Την Έγκριση τροποποίησης/ συμπλήρωσης του Κανονισμού Α-4- Exemptions.

Κατά την προηγούμενη Σύνοδο της MEPC, η Δανία, Interferry, Καναδάς και Σιγκαπούρη είχαν αναφερθεί  στην αναγκαιότητα υιοθέτησης ενός μηχανισμού εντοπισμού της “same risk area” μεταξύ δύο ή και περισσότερων γειτονικών Κρατών, ώστε στα πλαίσια της αμοιβαιότητας να γίνονται εξαιρέσεις. Το θέμα επανήλθε στην παρούσα Σύνοδο για συζήτηση, όπου τελικά υιοθετήθηκε η σχετική πρόταση δηλ. στον προαναφερθέντα Κανονισμό (Α-4), στις εξαιρέσεις να συμπεριληφθεί, και η προαναφερθείσα έννοια του (the same risk area approach), για θαλάσσιες περιοχές, όπου αποδεικνύεται με γεωγραφικούς, υδρογραφικούς, περιβαλλοντικούς και μετεωρολογικούς λόγους, ότι οι περιοχές αυτές παρουσιάζουν τον ίδιο κίνδυνο να δεχθούν επιβλαβείς θαλάσσιους Οργανισμούς μέσω έρματος των πλοίων.Με τον τρόπο αυτό θα παρέχεται η σχετική εξαίρεση, εγκατάστασης συστημάτων BWM.

  • Την Τροποποίηση/ συμπλήρωση του Κανονισμού Β-3 της Σύμβασης BWM.

Η Επιτροπή ανέκρινε την τροποποίηση / συμπλήρωση του προαναφερθέντος Κανονισμού σύμφωνα με την οποία:

  • Νέα πλοία, που έχουν κατασκευαστεί (θέσει την τρόπιδα) την  8η  Σεπτεμβρίου 2017 ή μετά από αυτή υποχρεώνονται να εφαρμόσουν τα κριτήρια/ πρότυπα  του Κανονισμού D-2 δηλ. τα ελάχιστα όρια περιεκτικότητας σε μικροοργανισμούς κατά τις απορρίψεις έρματος, κατά την ημερομηνία αυτή ή μετά.
  • Υπάρχοντα πλοία, που έχουν κατασκευαστεί πριν την 8η Σεπτεμβρίου 2017 και:
  • Έχουν ανανεώσει το IOPC Certificate μεταξύ 08/09/2017 και 08/09/2019 (συμπεριλαμβανομένης) πρέπει να πληρούν τα κριτήρια του Κανονισμού D2, στην επόμενη ανανέωση του προαναφερθέντος πιστοποιητικού (second renewal survey after the entry into force date of the Convention).
  • Έχουν ανανεώσει το IOPC Certificate από την 08/09/2019, πρέπει να πληρούν τα κριτήρια του Κανονισμού D-2 από αυτή την ανανέωση (First renewal survey after the entry into force date of the Convention).
  • Έχουν ανανεώσει το IOPC, πριν την 08/09/2019 ευνόητο είναι , ότι πρέπει να πληρούμε επίσης τα κριτήρια του Κανονισμού D-2, ως ανωτέρω (First renewal Survey after the entry into force date of the Convention).
  • Τέλος ακόμη, τα υπόχρεα πλοία διεθνών πλοών κάτω των 400 κοχ που δεν έχουν Πιστοποιητικό IOPP, πρέπει να εφαρμόσουν τα κριτήρια του Κανονισμού D2, σε ημερομηνία, που θα καθοριστεί από την αρμόδια Αρχή τους, όχι όμως μετά την 8η Σεπτεμβρίου 2024.

Σημειώνεται, ότι οι προαναφερθείσες τροποποιήσεις του Κανονισμού Β-3 θα εγκριθούν στην επόμενη συνεδρίαση της MEPC (Απρ. 2018) και θα εφαρμοστούν μετά τη θέση σε ισχύ της Διεθνούς Σύμβασης Ballast Water Management (BWM).

  • Το Εγχειρίδιο με τίτλο “Ballast Water Management: How to do it”.

Απεφασίστηκε το σχετικό εγχειρίδιο να διαμορφωθεί κατάλληλα και να επιμεληθεί της έκδοσης του η Γραμματεία του ΙΜΟ.

  • Air pollution and energy efficiency.

Στα πλαίσια της εκπόνησης κατευθυντήριων Οδηγιών του ΙΜΟ, για τον προσδιορισμό της ελάχιστης προωστήριας ισχύος, για την διατήρηση της ικανότητας ελιγμών του πλοίου υπό αντίξοες συνθήκες, δεν υπήρξε στο θέμα συμφωνία και σύγκλιση απόψεων.

-Η Επιτροπή προς τούτο απεφάσισε την περαιτέρω επεξεργασία, και επαναφορά του θέματος στην επόμενη Σύνοδο της MEPC, για συζήτηση.

-Επίσης απεφασίστηκε, από Ομάδα Αλληλογραφίας, να εξεταστούν πέραν της φάσης 2, και τα γενικότερα θέματα EEDI (π.χ Correction factor for ice class ships).

  • Further technical and operational measures for enhancing the energy efficiency of International Shipping.

Η Επιτροπή έλαβε γνώση των αποτελεσμάτων της Ομάδας Αλληλογραφίας και ενέκρινε κατ’ αρχή τα κείμενα:

-Οδηγιών, για την διενέργεια ελέγχων επαλήθευσης από την Αρχή, καθώς και

-Οδηγιών για την ανάπτυξη και διαχείριση της βάσης δεδομένων για κατανάλωση καυσίμων του ΙΜΟ. 

  • Reduction of GHG emissions from ships.

Παρέμβαση στο θέμα κατά κύριο λόγο έκαναν οι εκπρόσωποι μικρών νησιωτικών Κρατών (Τουβαλού, Κιριμπάτι, Μάρσαλ και Σολομώντα), οι οποίοι περιέγραψαν τις δραματικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, και κατέληξαν σε εκκλήσεις για λήψη μέτρων για την μείωση του θερμοκηπίου από τα πλοία.

Κατόπιν ανωτέρω η Επιτροπή ενέκρινε την προτεινόμενη από την Ομάδα Εργασίας δομή και ανάπτυξη της αρχικής στρατηγικής του ΙΜΟ, για την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, η οποία θα υποστηρίζει και θα συμπληρώνει παράλληλα τους στόχους της Παγκόσμιας Διάσκεψης για την Κλιματική Αλλαγή του Παρισίου.

Η δεύτερη συνεδρίαση θα γίνει την 23-27/10/1017 ενώ η τρίτη λίγο πριν την έναρξη εργασιών της επόμενης Συνόδου MEPC (Απρίλιο 2018).

  • Άλλα θέματα.

Η Επιτροπή:

  • Υιοθέτησε τις αναθεωρημένες Οδηγίες για την εφαρμογή του Παραρτήματος V της MARPOL, καθώς και τις τροποποιήσεις σχετικά με τις επιβλαβείς ουσίες (κατάλοιπα φορτίου) και τον τύπο του Βιβλίου Απορριμμάτων, με την εισαγωγή νέας κατηγορίας, τα ηλεκτρονικά απόβλητα (e-wastes).

Διευκρινίζεται, ότι τα ηλεκτρονικά απόβλητα περιλαμβάνουν τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό κάθε μορφής, συμπεριλαμβανομένων των εξαρτημάτων, των ανταλλακτικών και των αναλώσιμων, όταν αυτά απορρίπτονται.

Η καταγραφή τους θα απαιτείται από 1η Μαρτίου 2018.

  • Υιοθέτησε επίσης τον καθορισμό των υφάλων Tabbatahe στο Αρχιπέλαγος Sulu των Φιλιππίνων , ως ιδιαίτερα ευαίσθητης θαλάσσιας περιοχής (PPSA).
  • Ενέκρινε τα πρότυπα επιμορφωτικά προγράμματα OPPC.
  • Τέλος επελέγη ως πρόεδρος Επιτροπής ο κος Hideaki Saito της Ιαπωνίας και Αντιπρόεδρος ο κος Harry Cownay της Λιβερίας.

Για περισσότερες πληροφορίες/ διευκρινίσεις μπορείτε να απευθυνθείτε στον κ. Συρίγο Ανδρέα- Σύμβουλο επί ναυτιλιακών θεμάτων