Αγοραστές πλοίων Έλληνες, Νορβηγοί και Κινέζοι, πωλητές οι Γερμανοί

Σαν αγοραστές πλοίων βγήκαν για μια ακόμη φορά στην αγορά οι Έλληνες  εφοπλιστές, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Allied Shipbroking που αφορούν το πρώτο τρίμηνο του 2017. Την ίδια περίοδο ένας άλλος ναυλομεσιτικός οίκος, η Intermodal, εκτιμά ότι οι αξίες των πλοίων κινούνται ανοδικά ανεβάζοντας στροφές λόγω κυρίως της καλής πορείας της ναυλαγοράς, ωστόσο παραμένουν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, οι Έλληνες εφοπλιστές το πρώτο τρίμηνο του 2017 αγόρασαν 88 πλοία από «δεύτερο χέρι» επενδύοντας συνολικά 1,545 δισ. δολ., ενώ προχώρησαν στην πώληση 54 second hand πλοίων αξίας 1,04 δισ. δολ. Το ίδιο διάστημα οι συνάδελφοί τους Γερμανοί έχουν βγει στην αγορά σαν πωλητές, ενώ την τακτική των Ελλήνων φαίνεται να υιοθετούν τα τελευταία χρόνια Κινέζοι και Νορβηγοί.

Ειδικότερα, οι Γερμανοί πούλησαν 56 πλοία αξίας 371,4 εκατ. δολ. και αγόρασαν μόλις 12 πλοία αξίας 135,4 εκατ. δολ.

Οι συναλλαγές των Ελλήνων αφορούσαν κυρίως bulk carriers και δεξαμενόπλοια, ενώ των Γερμανών πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Οι Κινέζοι, από την πλευρά τους, αγόρασαν συνολικά 62 πλοία κυρίως μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και containerships και πούλησαν 24 πλοία, κυρίως μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

Οι Νορβηγοί αγόρασαν 48 πλοία κυρίως bulkers και δεξαμενόπλοια, ενώ πούλησαν 12 διαφόρων κατηγοριών.
Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2017 άλλαξαν χέρια συνολικά 482 πλοία συνολικής αξίας 6,186 δισ. δολ., εκ των οποίων 223 είναι πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αξίας 2,52 δισ. δολ., 116 δεξαμενόπλοια αξίας 2,40 δισ. δολ., 86 containerships αξίας 0,62 δισ. δολ., δέκα πλοία μεταφοράς αερίου (0,38 δισ. δολ.) και τα υπόλοιπα 47 διαφόρων κατηγοριών (γενικού φορτίου, επιβατηγά, κ.λπ.).

Παρατηρείται μία σαφής ανοδική τάση στον αριθμό των συναλλαγών, καθώς το ίδιο διάστημα το 2016 είχαν πουληθεί (αγοραστεί) μόλις 294 πλοία αξίας 4,05 δισ. δολ., εκ των οποίων 145 αξίας άνω του 1,31 δισ. δολ. ήταν bulk carriers, 90 συνολικής αξίας 1,63 δισ. δολ. δεξαμενόπλοια, 31 αξίας 0,54 εκατ. δολ. containerships και τα υπόλοιπα 28 διαφόρων κατηγοριών (gas carriers, επιβατηγά κ.λπ.).

Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2017 με βάση το μέγεθος του πλοίου στα bulkers, το 14,35% των πωληθέντων ήταν capesize, τo 5,38% post panamax, το 30,49% panamax, το 23,77% supramax, το 24,66% handysize και το 1,35% small bulk.

Το πρώτο τρίμηνο του 2016 το 22,07% των πωληθέντων bulk carriers ήταν μεγέθους capes ενώ το 1,38% post panamax, το 24,14% panamax, το 32,41% supramax, το 17,93% handysize και το 2,07% small bulk.
Στα δεξαμενόπλοια, το 36,72% των πλοίων που άλλαξαν χέρια ήταν VLCC, το 4,31% suezmax, το 17,24% aframax, το 1,72% panamax, τo 18,97% MR, το 16,38% product chemical tankers και το 16,38% minitank.

Σε άνοδο τα χύδην φορτίου

Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, η δυναμική που αναπτύσσεται κυρίως στην αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ωθεί τις τιμές των second hand πλοίων και των τιμών ναυπήγησης σε υψηλότερα επίπεδα.

Η ταχύτητα με την οποία αυξάνονται οι τιμές των second hand πλοίων είναι πραγματικά εντυπωσιακή επισημαίνει η Intermodal και εστιάζει κυρίως στα panamaxes και τα capes όπου η μέση τιμή για ένα πλοίο ηλικίας πέντε ετών έχει αυξηθεί περισσότερο από 19% και 20% αντίστοιχα, μέσα σε μόλις ένα μήνα.

Ένα πολύ αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αυτής της ανοδικής κίνησης είναι η σύγκριση των τιμών πώλησης δύο περίπου όμοιων πλοίων. Ειδικότερα, το panamax «Red Gardenia» (76.294 dwt, ναυπηγήθηκε το 2005 στην Ιαπωνία) πωλήθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου στα 7,3 εκατ. δολ., ενώ το επίσης κατηγορίας panamax «Alessandro Volta» (76.806 dwt, ναυπηγήθηκε το 2005 στην Ιαπωνία) πωλήθηκε τον προηγούμενο μήνα στα 10 εκατ. δολ.

πηγή: http://www.naftemporiki.gr/finance/story/1222092/agorastes-ellines-norbigoi-kai-kinezoi-polites-oi-germanoi