Στις 01/06/2018 πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες η 9η Σύνοδος της Ολομέλειας του συμβουλευτικού οργάνου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής European Sustainable Shipping Forum (ESSF),στο οποίο συζητούνται και γίνεται η επεξεργασία βασικών ναυτιλιακών θεμάτων.

Τα κύρια  θέματα της ημερήσιας διάταξης της 9ης Συνόδου αφορούσαν στην αποτελεσματικότητα των  συστημάτων exhaust Gas Cleaning Systems, στο LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο, στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και στους αέριους ρύπους.

Η ΕΕΝΜΑ συμμετέχει με δύο εκπρόσωπους στις εργασίες της Ολομέλειας του ESSF.

1. Exhaust Gas Cleaning Systems (EGCS)

Τα συστήματα EGCS έχουν ήδη τοποθετηθεί και λειτουργούν σε αρκετά Ευρωπαϊκά πλοία. Στο πλαίσιο των εργασιών της ομάδας έργου συνεχίζεται η μελέτη σχετικά με την αποτελεσματικότητα των συστημάτων EGCS. Στόχος της μελέτης είναι να διαπιστωθούν τα πιθανά προβλήματα από την εφαρμογή των συγκεκριμένων συστημάτων και περαιτέρω η δυνητική επιβάρυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος από τη λειτουργία τους. Στη παρούσα φάση έχουν συλλεχθεί δεδομένα λειτουργίας από 281 πλοία και είναι σε εξέλιξη η διαδικασία της επεξεργασίας των τελικών αποτελεσμάτων. Η αρμόδια ομάδα εργασίας αναμένεται να παρουσιάσει τα σχετικά συμπεράσματα στην επόμενη ολομέλεια του ESSF, προκειμένου αυτά να χρησιμοποιηθούν για την διαμόρφωση κατάλληλων εισηγήσεων και κατευθυντηρίων γραμμών εφαρμογής.

Στο πλαίσιο αυτό έγινε αποδεκτή η εισήγηση του εκπροσώπου ΕΕΝΜΑ, τα συμπεράσματα να προωθηθούν στην Ομάδα Εργασίας ΙΜΟ, για ενημέρωση και κατάλληλη αξιοποίηση.

 2. LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο

Η χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο αποτελεί αντικείμενο επεξεργασίας της Υπο-ομάδας που έχει συσταθεί στο πλαίσιο του ESSF. Στο πλαίσιο της Ολομέλειας έγινε αναφορά στις κατευθυντήριες οδηγίες που εξέδωσε η EMSA προς τις Διοικήσεις και τις Λιμενικές Αρχές. Σε εκκρεμότητα παραμένουν τα θέματα της εναρμόνισης των Κανονισμών σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, οι διαδικασίες αντιμετώπισης ατυχηματικών περιστατικών καθώς και τα θέματα εκπαίδευσης.

Ο εκπρόσωπος ΕΕΝΜΑ σημείωσε την σπουδαιότητα της χρήσης του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, με αναφορά στο παγκόσμιο ποσοστό χρήσης του από τη σχετική μελέτη του ΙΜΟ και πρότεινε στο πλαίσιο της καλύτερης πληροφόρησης της ναυτιλιακής κοινότητας, την καταγραφή των υφιστάμενων αλλά και υπό κατασκευή  εγκαταστάσεων και λοιπών υποδομών  εφοδιασμού σε επίπεδο Κ-Μ. Η πρόταση έγινε αποδεκτή και θα υλοποιηθεί προσεχώς.

3. Ανταγωνιστικότητα ευρωπαϊκής ναυτιλίας

Το ESSF έχει αναθέσει τη διεξαγωγή εξειδικευμένων μελετών που αφορούν α)στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της shortsea ναυτιλίας αλλά και της ποντοπόρου, β)τη καταγραφή του νομοθετικού πλαισίου της ναυτιλίας σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο και γ) ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης της χύδην shortsea ναυτιλίας και αναγνώριση διορθωτικών ενεργειών.

Οι σχετικές μελέτες είναι στο στάδιο της συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων και αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί το φθινόπωρο 2018. Ειδικότερα, δε για τη shortsea ναυτιλία, η συλλογή δεδομένων περιλαμβάνει και στοιχεία για τις εμπορευματικές οδικές μεταφορές και τις μεταφορές με μέσα σταθερής τροχιάς, προκειμένου να διερευνηθεί η διασυνδεσιμότητα των μέσων καθώς και ο βαθμός μετατόπισης φορτίων από τους οδικούς άξονες, στους θαλάσσιους διαδρόμους.

4. Αέριοι ρύποι

Στα πλαίσια της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού MRV, έγινε η κατάλληλη ενημέρωση και επισημάνθηκαν τα βασικά προβλήματα, τα οποία μελετώνται και ανάλογα θα αποσαφηνιστούν, με σκοπό την κατάλληλη προετοιμασία και χωρίς προβλήματα εφαρμογή από αρχές 2019 (Α’ τρίμηνο).

Ο εκπρόσωπος ΕΕΝΜΑ εισηγήθηκε στο πλαίσιο αυτό να εκδοθούν κατευθυντήριες οδηγίες για:

-Τη διασφάλιση της διαφάνειας κατά τη παράδοση/παραλαβή των καυσίμων των πλοίων και την αναγνώριση των χαρακτηριστικών τους

-Τα κοινά κριτήρια και προϋποθέσεις για  εφαρμογή από τις αρμόδιες ελεγκτικές Αρχές των προμηθευτών και εταιρειών επεξεργασίας πετρελαιοειδών, για πρόληψη και παράδοση κανονικών και σύμφωνα με τις απαιτήσεις στα πλοία καυσίμων

Η εκπρόσωπος Ε.Ε. κατέγραψε τις σχετικές εισηγήσεις και δεσμεύθηκε για τη μελέτη και προώθηση τους.

Η Σύνοδος ολοκληρώθηκε με την ομόφωνη απόφαση για τη συνέχιση της λειτουργίας του Οργάνου για μία επιπλέον τριετία, προκειμένου να συνεχίσει το έργο του σε σημαντικά περιβαλλοντικά, τεχνικά και λοιπά θέματα ναυτιλιακού ενδιαφέροντος.