Στη Βαρκελώνη Ισπανίας έλαβε χώρα -μεταξύ 29 και 30 Σεπτεμβρίου- το Ευρωπαϊκό Συνέδριο Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων(http://shortsea.es/index.php/european-conference-2016) τη διοργάνωση του οποίου έφερε εις πέρας το Ισπανικό ShortSea Promotion Centre, υπό την αιγίδα του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ν.Μ.Α., με τη συμμετοχή 200 περίπου Συνέδρων καθώς και Εκπροσώπων από τα Εθνικά Κέντρα Προώθησης Ν.Μ.Α. Βελγίου, Βουλγαρίας, Γαλλίας, Γερμανίας, Δανίας, Ελλάδας, Ιταλίας, Ιρλανδίας, Ισπανίας, Μάλτας, Νορβηγίας, Πορτογαλίας, Πολωνίας και Καναδά (παρουσία εκπροσώπου με ιδιότητα παρατηρητού).

Τις εργασίες του Συνεδρίου άνοιξαν με ομιλίες τους ο κ. Manuel Carlier, Πρόεδρος του Ισπανικού Κέντρου Προώθησης Ν.Μ.Α., ο κ. PerePadrosa, General Director of Transport and Mobility της Καταλονίας και ο κ. Sixte Cambra, Πρόεδρος της Αρχής Λιμένος Βαρκελώνης, οι οποίοι αναφέρθηκαν στα πλεονεκτήματα του λιμανιού της Βαρκελώνης καθώς και στις μελλοντικές επενδύσεις σε Ισπανικά Λιμάνια.

Στη θεματική ενότητα «SHORTSEA SHIPPING MARKETS: NORTHERN EUROPE/ATLANTIC», ο κ. Christophe Mathieu, Διευθύνων Σύμβουλος της Brittany Ferries υποστήριξε πως οι Ευρωπαϊκές επιδοτήσεις συγκεκριμένων γραμμών στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να αυξήσει το δια ξηράς κόστος μεταφοράς, προκειμένου να αυξηθεί η ζήτηση μεταφοράς δια θαλάσσης, μέσω της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων.

Ελέχθη επίσης πως το embargo της Ρωσίας  δημιουργεί -κατά κύριο λόγο- απώλειες στις αγορές του Βορρά.

Ο κ. Juan Riva, Διευθύνων Σύμβουλος του Group Suardiaz δήλωσε πως το LNG και η επέκταση σε γεωγραφικές περιοχές αποτελούν το μέλλον της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων.

Η Ε.Ε.Ν.Μ.Α. εκπροσωπήθηκε από την Κυρία Μαίρη Ποθητού, Διευθύντρια του Ελληνικού Κέντρου Προώθησης Ν.Μ.Α., η οποία -ως συντονίστρια της θεματικής ενότητας «SΗORTSEA SHIPPING MARKETS: EAST & WEST MEDITERRANEAN«- στην εισαγωγική ομιλία της εστίασε την προσοχή των Συνέδρων αφ” ενός στο ESN SHIFT 2020 project, που μέσω της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων στοχεύει στη μετατόπιση εμπορευματικών ροών από τους εθνικούς οδικούς άξονες προς τις θαλάσσιες αρτηρίες, αφ” ετέρου στo«EUROPA Ship Plan» που θα καταστήσει εφικτή την ανανέωση του στόλου της Ν.Μ.Α.   

O κ. Emanuele Grimaldi, Πρόεδρος του Grimaldi Group αμφισβήτησε τα περί πτώσης της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στατιστικά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υποστηρίζοντας αφ” ενός πως η Ν.Μ.Α. αποτελεί ένα success story, αφ” ετέρου πως η εταιρεία του έχει αυξήσει το μεταφορικό της έργο τόσο στο Νότο όσο και στο Βορρά. Τάχθηκε κατά των επιδοτήσεων, καθώς είναι της άποψης πως αυτές πρέπει να χορηγούνται μόνο για κοινωνικούς λόγους. Επόμενος στόχος της Ν.Μ.Α. είναι η αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών θεμάτων. Τέλος, αναφέρθηκε στην επιτυχία του «eco-bonus», το οποίο η Ιταλία προωθεί εκ νέου ως «mare-bonus».

O κ. Miguel Pardo, Εμπορικός Διευθυντής της Trasmediterránea υπογράμμισε την αναγκαιότητα ενός σταθερού πλαισίου λειτουργίας, προκειμένου η ναυτιλία μικρών αποστάσεων να σημειώσει αύξηση και αναφέρθηκε στις νέες ευκαιρίες που προσφέρουν οι μεταφορές σε Αφρικανικά λιμάνια, παρά την πολιτική αναταραχή που επικρατεί σε χώρες της Αφρικής.

Ο κ. Antonio Pedevilla, Οperations Μanager της Grandi Navi Veloci τόνισε τη σπουδαιότητα των λιμένων και την ανάγκη αυξημένης επικοινωνίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η κ. Ποθητού τόνισε πως ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ν.Μ.Α. είναι να συνδιαλέγεται με τους χρήστες των υπηρεσιών ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, να ταυτοποιεί τα προβλήματα που δυσχεραίνουν την ανάπτυξη και να ενημερώνει ενδελεχώς την Ευρωπαϊκή Ένωση.

«SHORTSEA SHIPPING DEMAND»: ο κ. Carlos Castan, Υπεύθυνος External Logistics του Celsa Group σημείωσε πως υπάρχει έλλειψη πλοίων ξηρού φορτίου τακτικών γραμμών ναυτιλίας μικρών αποστάσεων.

Ο κ. Tom Antonissen, EU Affairs Advisor – ECG παραδέχθηκε πως το e-documentation στις θαλάσσιες μεταφορές δεν ήταν έτοιμο να εφαρμοστεί από τα Κράτη – μέλη, παρά το γεγονός πως ως καταληκτική ημερομηνία είχε οριστεί η 1 Ιουνίου 2015.

mde

Mr Patrick Verhoeven- General Secretary of ECSA speaking at the European Transport and its Financing session

«TRAINING ON NEW INTERMODAL LOGISTICS WITH SSS»: ο κ. Eduard Rodes, Διευθυντής της Escola Europea de SSS και η κ. NicoleGeerkens, Executive Officer της European Logistics Association παρουσίασαν τα διαθέσιμα εκπαιδευτικά προγράμματα Intermodal &Logistics.

«SHORTSEA & ENVIRONMENTAL REGULATIONS»: οι Ομιλητές συμφώνησαν πως η Ν.Μ.Α. πρέπει να εξαιρείται από ορισμένους κανονισμούς και πως πρέπει να καταβάλλονται  κοινές προσπάθειες από όλους τους ενδιαφερομένους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

«EUROPEAN TRNASPORT POLICY & ITS FINANCING»: o κ. Patrick Varhoeven, Γενικός Γραμματέας της ECSA υπογράμμισε την υποστήριξή του στη Ν.Μ.Α. και δήλωσε πως η ECSA βρίσκεται σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση και την ESPO στοχεύοντας στην εξαίρεση της Ν.Μ.Α. από τις υπηρεσίες πλοήγησης.

Καταλήγοντας, ο κ. Wojciech Sopinski, Adviser to the European Coordinator for MoS εξέφρασε τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων και στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ν.Μ.Α.