Ναυτεμπορική, 12 Νοεμβρίου 2015

Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα πλοία της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, τα οποία είναι διαφόρων κατηγοριών (φορτηγά, δεξαμενόπλοια, ψυγεία, εμπορευματοκιβωτίων, χύδην φορτίων, Ro-Ro, κ.τ.λ.) και δραστηριοποιούνται κυρίως σε μεγάλα λιμάνια της χώρας μας, αφού λόγω της απεργίας των εργαζομένων στο ΝΑΤ δεν μπορούν να λάβουν πιστοποιητικό ελευθεροπλοΐας. Πιο συγκεκριμένα, λόγω της απεργίας των εργαζομένων στο ΝΑΤ μέχρι χθες το μεσημέρι πολλά πλοία, μεταξύ των οποίων και πλοία της ακτοπλοΐας, τα οποία είχαν πληρώσει το Ταμείο, δεν κατάφερναν να πάρουν νέο πιστοποιητικό ελευθεροπλοΐας εξαιτίας του γεγονότος ότι ήταν κλειστά τα γραφεία. Μάλιστα, το λιμεναρχείο δεν είχε τη δυνατότητα να τους αφήσει να φύγουν παρά το γεγονός ότι επιδείκνυαν την απόδειξη πληρωμής. Το πιστοποιητικό ελευθεροπλοΐας εκδίδεται από το αρμόδιο τμήμα του ΝΑΤ και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη διεξαγωγή των δρομολογίων των πλοίων. Ωστόσο, με παρέμβαση του υπουργείου Ναυτιλίας, στα ακτο- πλοϊκά πλοία δόθηκε παράταση ελευθεροπλοΐας για μία ημέρα. Κάτι που όμως δεν συνέβη στα πλοία της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων. Μάλιστα, σε επιστολή της προς τον υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Αναστάσιο Πετρόπουλο η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων επισημαίνει ότι «οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να λάβουν τη σχετική άδεια απόπλου, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του προέδρου ΝΑΤ, αν και έχουν καταβάλει για τα πλοία τους με αποδεικτικά στοιχεία τις σχετικές οφειλές». Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η διακίνηση και μεταφορά βασικών προϊόντων και αγαθών με πλοία από λιμένες της ηπειρωτικής χώρας σε λιμένες νήσων και αντίστροφα να είναι προβληματική και σε κάποιες περιπτώσεις να γίνεται με ιδιαίτερη καθυστέρηση, αφού κατά περίπτωση πρέπει να εγκρίνει το ΝΑΤ, συμπληρώνει η ΕΕΝΜΑ. Χθες, προσθέτει η Ένωση, η κατάσταση έγινε τελείως απελπιστική, αφού πλέον το ΝΑΤ, ακόμη και στις περιπτώσεις που έχουν αποδεδειγμένα εξοφληθεί οι σχετικές οφειλές, δεν χορηγεί άδεια ελευθεροπλοΐας και αναμένει απόφαση από το αρμόδιο υπουργείο για τα περαιτέρω. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Φ/Γ ΜΙΧΑΛΗΣ Νηολογίου Πειραιά 10443, που ενώ ο πλοιοκτήτης έχει εξοφλήσει κανονικά τις σχετικές οφειλές μετά από παρέμβαση προέδρου ΝΑΤ, χορηγήθηκε χθες απόπλους από το λιμάνι Ρεθύμνου Κρήτης, και σήμερα απαγορεύεται στο ίδιο πλοίο ο απόπλους από Κάρυστο για Θεσσαλονίκη. Τέλος, η ΕΕΝΜΑ επαναλαμβάνει την αντίθεσή της στην ένταξη του ΝΑΤ στο Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης.

Στην ακτοπλοΐα

 Όσον αφορά την ακτοπλοΐα, παρά την παράταση που δόθηκε είναι πιθανό την Παρασκευή – αφού σήμερα τα πλοία θα παραμείνουν δεμένα στα λιμάνια λόγω της απεργίας των ναυτικών- να χρειαστεί να δοθεί και νέα, προκειμένου τα πλοία που αποπλέουν το πρωί να καταφέρουν να εκτελέσουν τα δρομολόγιά το