Κύριοι συνάδελφοι, αγαπητά μέλη, φίλοι και φίλες σας καλωσορίζω στην φετινή ετήσια γενική συνέλευσή μας.

 Η φετινή συνέλευσή μας έχει ιδιαίτερη σημασία για εμάς δεδομένου ότι πραγματοποιείται εν μέσω της Προεδρίας μας στο European Shortsea Network, όπου παράλληλα με τις κύριες δραστηριότητες μας έχουμε αναλάβει σειρά πρωτοβουλιών με στόχο την ανάδειξη της Ελληνικής παρουσίας στον Ευρωπαϊκό χώρο.

Θα ήθελα όμως πριν εστιάσω στις δράσεις μας για το 2013, οι οποίες υπήρξαν πολυάριθμες και ποικίλες, να δώσω ένα γενικότερο στίγμα.

 Η εικόνα όσον αφορά το παγκόσμιο επίπεδο, για το έτος που πέρασε, χαρακτηρίζεται δυσμενής, όμως οι προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση του ΑΕΠ της παγκόσμιας οικονομίας κατά 3,3% για το 2014 και κατά 3,5% για το 2015.

Στην Ευρωζώνη, που κυρίως μας αφορά, η λιτότητα παραμένει, για το μέλλον της, σύμφωνα με το πολυσέλιδο αφιέρωμα του ΔΝΤ διεθνούς νομισματικού ταμείου, τονίζοντας πως έτσι επιτείνεται ο αποπληθωρισμός, αυξάνεται το δημόσιο και ιδιωτικό χρέος, ενώ ταυτόχρονα μειώνεται η εσωτερική ζήτηση και αυξάνεται η ανεργία, δηλαδή έχουμε ουσιαστικά μείωση της ανάπτυξης.

 Από την άλλη πλευρά οι εχθροπραξίες και η πολιτική αστάθεια στις χώρες της Βόρειας Αφρικής τείνει μεν να εκτονωθεί αλλά η αβεβαιότητα της κατάστασης αυτής συνεχίζεται. Σε αυτό το σκηνικό προστέθηκε και η κρίση της Κριμαίας με άμεσο κίνδυνο τη περαιτέρω επιδείνωση της ναυλαγοράς κάτι το οποίο συνολικά θα έχει αντίκτυπο στον κλάδο μας.

Όσον αφορά τη πατρίδα μας, με σταθερά αλλά αργά βήματα συνεχίζει τον δύσκολο δρόμο προς την έξοδο από την κρίση και την επιστροφή της σε αναπτυξιακή πορεία.

Η ναυτιλίαόμως παρά το γενικό δυσμενές περιβάλλον αναδιοργανώνεται και μάλιστα μονομερώς.

 Παρά την υπερπροσφορά χωρητικότητας, την ασταθή ναυλαγορά και τη δυσκολία δανειακής πρόσβασης στο τραπεζικό σύστημα, κατάφερε να «εφεύρει» νέους τρόπους, να βάλει σε λειτουργία τους δικούς της μηχανισμούς ώστε να επαναφέρει την Ναυτιλιακή βιομηχανία ξανά στην κορυφή της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας.

 Θα ήθελα επιγραμματικά να αναφέρω τρία σημαντικά θέματα που κυριάρχησαν κατά το περασμένο έτος και θα συνεχίζουν κατά την άποψή μου να κυριαρχούν στα επόμενα έτη, καταδεικνύοντας  την αυτοτέλεια της Ναυτιλίας.

 1. καταρχήν τον πολύ υψηλό αριθμό και για το 2013 των 1.119 πλοίων ή 44 εκατομμυρίων τόνων που οδηγήθηκαν  στα διαλυτήρια, κάτι το οποίο εξισορροπεί την έντονη αύξηση των νέων παραγγελιών.

2. την δημιουργία εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης, όπως τα διεθνή χρηματιστήρια, και τη χρηματοδότηση μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων, εξισορροπώντας την έλλειψη  τραπεζικής χρηματοδότησης. Για παράδειγμα κατά τη διάρκεια του 2013 και έως τα μέσα Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους αντλήθηκαν από τα διεθνή χρηματιστήρια λίγο πάνω από 8 δις. δολ., ενώ το 2013 παρατηρήθηκε υπερδιπλασιασμός των κεφαλαίων που επένδυσαν τα funds στη Ναυτιλία καθώς έφθασαν τα 6,3 δις δολ. έναντι 2,9 δις. δολ. το 2012 και τέλος

3. τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογικά προηγμένες κατασκευές και σε νέου τύπου πλοία, είτε εξειδικευμένου φορτίου (LNG-LPG) ή πλοίων τα οποία είναι οικολογικού σχεδιασμού- χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

 Η ελληνική ναυτιλία κύριοι, διαπιστώνουμε ότι, αντιμετωπίζει επιτυχώς αυτές τις προκλήσεις και παρά τις συνθήκες πίεσης συνεχίζει να επικρατεί σε διεθνές επίπεδο, κάτι το οποίο αποδεικνύουν ξεκάθαρα οι αριθμοί:

Το 16,25% του παγκόσμιου στόλου και το 46,7% του κοινοτικού, σε ποσοστό χωρητικότητας dwt βρίσκεται σε ελληνικά συμφέροντα.

 Η προσφορά δε της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία όπως και επίσημα αναφέρεται από την Τράπεζα Ελλάδος, αντιστοιχεί σε περισσότερο από 7% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας μας, απασχολώντας παράλληλα μεγάλο αριθμό εργαζομένων.

 Η κατάσταση της ναυτιλίας άλλωστε αποτυπώθηκε αναλυτικά από τον πρόεδρο της ΕΕΕ κ. Θεόδωρο Βενιάμη, στη Γενική Συνέλευση της 5ης Φεβρουαρίου 2014 δίνοντας το στίγμα του συνόλου της ναυτιλίας. Μίλησε για την πρωτιά της ελληνικής ναυτιλίας παρά τις δύσκολες διεθνής συγκυρίες, την  ποσοτική αλλά και την ποιοτική υπεροχή της  σε παγκόσμιο επίπεδο. Αναφέρθηκε στον εθελοντικό διπλασιασμό της φορολογίας, παράλληλα όμως μίλησε για κατάφορη συνταγματική εκτροπή σχετικά με την επιβολή για την τρέχουσα τριετία με τριπλασιασμό, της φορολογικής υποχρέωσης όλων των πλοίων, υπό ελληνική αλλά και υπό ξένη σημαία, των διαχειριζόμενων από εταιρίες εγκατεστημένες στην Ελλάδα.

 Είναι κάτι το οποίο κλονίζει την εμπιστοσύνη και το κλίμα συνεργασίας μεταξύ κυβέρνησης και ναυτιλιακής κοινότητας, και το τονίζουμε και εμείς από την πλευρά μας ακόμα μία φορά.

 Εδώ όπως κατ’ επανάληψη έχω τονίσει, κάνω μνεία για την πλήρη  συνεργασία και συμπόρευσή μας,  με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, σε γραμματειακό και διοικητικό επίπεδο για την κοινή αντιμετώπιση των θεμάτων της Ναυτιλίας.

 Αγαπητοί φίλοι ,ερχόμενοι στα του οίκου μας θέλω να σας τονίσω ότι οι δράσεις της Ένωσής μας συνεχίζονται με το αμείωτο ενδιαφέρον και την προσπάθεια όλου του Διοικητικού Συμβουλίου τόσο σε θέματα Ευρωπαϊκού όσο και εσωτερικού short sea.

 Οι προτεραιότητες μας όσον αφορά το European Shortsea Network είναι η ανάδειξη των δυνατοτήτων του Ελληνικού γραφείου που εκπροσωπούμε, με στόχο τα επόμενα χρόνια αρχής γενομένης από αυτή την Προεδρία να του δώσουμε θέση αντίστοιχη με αυτή που έχει η Ελληνική πλοιοκτησία στην ποντοπόρο. Σύμφωνα με το σχέδιο ανακοίνωσης της Ελληνικής Προεδρίας της 7ης Μαΐου 2014 η Ε.Ε. δεσμεύτηκε να παράσχει επαρκή κεφάλαια για την χρηματοδότηση μελετών για την ΝΜΑ δια μέσου του Connecting Europe Facility ώστε να βελτιωθεί η απόδοση του κλάδου. Επίσης, θεωρεί ότι συνδεσιμότητα κυρίως μέσω θαλασσίων συνδέσεων αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής της ΕΕ.

 Αυτά με δύο κουβέντες σημαίνουν ότι επιτέλους έχει αρχίσει να βλέπει την ΝΜΑ με άλλο μάτι και να την υπολογίζει στους μελλοντικούς σχεδιασμούς της.

Έτσι όπως είχαμε εξαγγείλει στην κοπή της πίτας μας στο Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος, καταφέραμε με έγκριση της πλειοψηφίας των Ευρωπαϊκών γραφείων μετά από συμβούλιο που έγινε εδώ στα γραφεία της Ένωσης μας κατά τον τρέχοντα μήνα, να πάρουμε μια ιστορική απόφαση! να οργανώσουμε και τα 22 κέντρα προώθησης ΝΜΑ σε ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό με συγκεκριμένη νομική προσωπικότητα, ο οποίος θα εκπροσωπεί κεντρικά την ΝΜΑ στην Ευρωπαϊκή  Ένωση, και θα εδρεύει εδώ στον Πειραιά στα γραφεία της  ενώσεως μας.

Παράλληλα συζητήσεις και επαφές για την συνεργασία με τα άλλα γραφεία εκτός Ευρώπης (π.χ. Καναδά κτλ ) έχουν ξεκινήσει με πρωτοβουλία μας, για την ενδεχόμενη δημιουργία  ενός διεθνούς γραφείου SHORT SEA.

 Αγαπητά μέλη, η συμμετοχή για την προώθηση των θέσεών μας, με εκπρόσωπο κυρίως τον ειδικό επιστημονικό σύμβουλό μας κύριο Άλκη Κορρέ στο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, όπως θα διαπιστώσετε και στα πεπραγμένα που σας έχουμε ετοιμάσει, είναι συνεχής και εποικοδομητική με παρουσία σε όλα τα συμβούλια ανά την Ευρώπη.

Έχουμε σειρά επαφών και στενή συνεργασία για Ευρωπαϊκά θέματα με την Επίτροπο Κυρία Μαρία Δαμανάκη, τον κύριο Γιώργο Κουμουτσάκο τον κύριο Δανέλη και άλλους ευρωβουλευτές, με παράγοντες της DG MOOVE, ενώ συμμετέχουμε ενεργά με δυο μέλη μας στην EUROPEAN SUSTAINABLE SHIPPING FORUM (ESSF) του Συμβουλευτικού οργάνου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το LNG, όπως επίσης και στη γαλάζια ανάπτυξη.

 Αγαπητοί συνάδελφοι,

 παράλληλα με την Ευρώπη, οι επαφές, οι συμμετοχές σε ναυτιλιακά φόρα και οι δράσεις μας στο εσωτερικό κομμάτι, είναι πολλές, τόσο σε συμβουλευτικό όσο και ουσιαστικό επίπεδο, με την επίτευξη ειδικών συμφωνιών αποκλειστικά για τα μέλη μας.

 Επιγραμματικά μπορώ να αναφέρω:

  • την υπογραφή μνημονίου με το Εργαστήριο Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων (ΕΔΙΝΑΛΕ), του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου,  για την εκπόνηση μελετών που αφορούν ολόκληρο το φάσμα του Short sea. Ήδη έχουν ξεκινήσει δύο. Η πρώτη για τις ποτάμιες μεταφορές και η δεύτερη για τη συμβολή του Shortsea στην εθνική οικονομία
  •  την υπογραφή ειδικής συμφωνίας με την Εθνική Ασφαλιστική για ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα για τα πληρώματα των πλοίων μας, που στοχεύει στην ποιοτική αναβάθμιση, αλλά περιορισμένου κόστους για τα μέλη
  • τη συνεργασία με τον RINA όπου εκτός από σειρά παροχών συμφωνήθηκε ειδική τιμολογιακή πολιτική, με το Προξενείο του Παναμά και άλλες, που κατά καιρούς ενημερώνεστε από την Γραμματεία μας.

 Θα ήθελα να ενημερώσω ότι άμεσα θα πραγματοποιηθεί ημερίδα για τη γνωστοποίηση του προγράμματος της Εθνικής Ασφαλιστικής καθώς και ημερίδα για την περαιτέρω ενημέρωση της συμφωνίας με RINA.

 Η παρουσία της Ένωσης έχει διευρυνθεί και υπάρχει εποικοδομητική συνεργασία τόσο με τους φορείς του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου όσο και του ίδιου του Υπουργού, με το ΝΕΕ και τον κ. Γράτσο προσωπικά, με άλλες Ενώσεις όπως με τον Σύνδεσμο Εφοπλιστών Επιβατηγών Ναυτιλίας,  όπου υπάρχει κοινή δράση σε θέματα πχ της χρησιμοποίησης του LNG στο Πειραιά, επαφές με τον Πρόεδρο του COMMITEE τον κύριο Χαράλαμπο Φαφαλιό με τον οποίο υπάρχει στενή συνεργασία, την ΕΕΕ, επαφές με Προξένους διαφόρων χωρών που κατά περίπτωση ενημερώνεστε, συναντήσεις με πολιτικούς για την ανάδειξη των προβλημάτων μας, επαφές με το σύνολο των ναυτιλιακών φορέων.

 Υπάρχει η ενεργή συμμετοχή μας:

  • στο πρόγραμμα SHIPSAN ACT του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
  • στο πρόγραμμα SEA FOR SOCIETY του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. (Ελληνικού Κέντρου  Θαλάσσιων Ερευνών).
  • στο πρόγραμμα ΝΕΑΡΧΟΣ του Γ.Ε.Ν.Ε. για την ενίσχυση της απασχόλησης ανέργων νέων ναυτικών.
  • στα προγράμματα του ΙΟΒΕ για την ποντοπόρο ναυτιλία

όπως επίσης η συμμετοχή μας σε πολυάριθμα ναυτιλιακά συνέδρια εντός και εκτός Ελλάδας.

Αγαπητοί συνάδελφοι, το διοικητικό συμβούλιο και εγώ προσωπικά, καθώς επίσης οι σύμβουλοι οι συνεργάτες και όλο το προσωπικό της Ένωσης, σας διαβεβαιώνω ότι έχουμε αφιερώσει, πολύ χρόνο για της δράσεις μας, με ένα μόνο σκοπό, να καταστήσουμε την Ένωση εργαλείο για εσάς, για όλους μας, και γι’ αυτό περιμένω την δική σας ενεργή συμμετοχή, την δική σας παρέμβαση.

Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλο το Διοικητικό συμβούλιο, τον ειδικό σύμβουλο κ Άλκη Κορρέ για την πολύτιμη συμβολή του στο Γραφείο Προώθησης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, καθώς επίσης και όλο το προσωπικό επιτελείο και ειδικά τον Διευθυντή της Ένωσης τον κύριο Γιώργο Βοζίκη, για την δουλειά τους και την αποτελεσματικότητα τους.

 Εύχομαι για το νέο έτος υγεία και καλές θάλασσες !!

 Σας ευχαριστώ πολύ