5o Αραβο-Ελληνικό Οικονομικό Φόρουμ- Ομιλία Προέδρου ΕΕΝΜΑ

Η Ελλάδα κατά τεκμήριο έχει παραδοσιακά ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς με τις αραβικές χώρες και αυτό δεν είναι αποτέλεσμα μόνο της γεωγραφικής εγγύτητας των χωρών μας, αλλά της κοινής ιστορικής μνήμης.

Η Μεσόγειος είναι η κοινή μας θάλασσα μας και τα πλοία πάντα μας ένωναν και πάντα θα μας ενώνουν.

Σήμερα όμως ο προβληματισμός μας πρέπει να εστιάσει στο τρόπο με τον οποίο θα μπουν τα θεμέλια για την νέα εποχή των θαλάσσιων εμπορικών σχέσεων μεταξύ των χωρών μας, οι οποίες αν και υπάρχουν διήμερής ναυτιλιακές  συμφωνίες παρόλα αυτά αυτές δεν αξιοποιούνται στο έπακρο εμπορικά.

Ενώ τα τελευταία χρόνια παρατηρείτε αύξηση των εμπορικών σχέσεων μεταξύ των Αραβικών χωρών και έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον από Άραβες επενδυτές στην Ελλάδα, παρόλα αυτά δεν παρατηρείται το ανάλογο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη γραμμών κατάλληλων που να επιτυγχάνουν την τακτική σύνδεση της Ελλάδας με τον Αραβικό εμπορικό κόσμο και κατ’ επέκταση με  την υπόλοιπη Ευρώπη. Παρά τη γεω-στρατηγική θέση της Ελλάδας ,τον κομβικό της ρόλο ως διαμετακομιστικού κέντρου της Ανατολικής Μεσογείου αλλά και τις σημαντικές επενδύσεις που προγραμματίζονται να υλοποιηθούν σε όρους λιμενικών εγκαταστάσεων, η συνδεσιμότητα μεταξύ των χωρών μας υπολείπεται των ευνοϊκών προϋποθέσεων.

Το ερώτημα λοιπόν είναι γιατί δεν υπάρχει η αναμενόμενη ανάπτυξη και περαιτέρω τι ενέργειες χρειάζονται προκειμένου αυτές να ξεπεραστούν.

Η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων βρίσκεται εδώ και καιρό σε επικοινωνία με φορείς από την Κύπρο και την Αίγυπτο και ειδικότερα με το Maritime Institute of Eastern Mediterranean το οποίο εδρεύει στη Κύπρο και την Αραβική Ακαδημία της Αιγύπτου με στόχο  τη προώθηση της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και την δημιουργία τακτικών γραμμών προκειμένου να ενισχυθεί το περιφερειακό εμπόριο καθώς και η κινητικότητα επιβατών.

Στις προκαταρτικές φυσικά συζητήσεις σειρά πρακτικών θεμάτων όπως η συνεχή λειτουργία των λιμένων, τα υψηλά λιμενικά τέλη κ.α. προέκυψαν, αναδεικνύοντας ότι η επιτυχία αυτού του εγχειρήματος δεν επαφίεται μόνο στην συνεργασία των εμπορικών εταίρων αλλά χρειάζονται και συγκεκριμένες παρεμβάσεις και στήριξη από την πλευρά δημόσιων και άλλων φορέων προκειμένου οι γραμμές αυτές να είναι μακροχρόνια βιώσιμες, διότι σε κάθε άλλη περίπτωση- και όπως έχει δείξει η εμπειρία του παρελθόντος θα εμφανίζονται γραμμές για μικρό χρονικό διάστημα οι οποίες μετά από λίγο καιρό θα καταργούνται. Η έλλειψη συνέπειας οδηγεί τους χρήστες προς άλλες λύσεις, ενώ είναι πολύ δύσκολο κατόπιν να ανακτήσεις την χαμένη εμπιστοσύνη της αγοράς.

Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε ότι η στενή συνεργασία μπορεί να αποφέρει απτά αποτελέσματα και για το λόγο αυτό προτείνουμε, να υπάρξει μία πλατφόρμα ναυτιλιακής συνεργασίας μέσω του Επιμελητηρίου, μέσω της οποίας οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να έρθουν με ευκολία σε επαφή μεταξύ τους και ταυτόχρονα οι εμπλεκόμενοι φορείς να μπορέσουν να δώσουν μόνιμες λύσεις μέσω παρεμβάσεων, οι οποίες μπορούν να αφορούν επίλυση γραφειοκρατικών θεμάτων μέσω διακρατικών συμφωνιών και ακόμα τη δημιουργία  πρωτοβουλιών για την προώθηση της ΝΜΑ ως το πλέον αποτελεσματικό και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο. Εξάλλου, μην ξεχνάμε ότι σύντομα θα τεθούν σε ισχύ οι νέοι διεθνείς περιβαλλοντικοί κανονισμοί δημιουργώντας νέες προκλήσεις στις θαλάσσιες μεταφορές, τις οποίες οι Έλληνες πλοιοκτήτες μπορούν να ικανοποιήσουν.

Εύχομαι το συνέδριο να δώσει ώθηση προς αυτή την κατεύθυνση και να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνέργιες μεταξύ των Ελληνο-Αραβικών εμπορικών εταίρων.